Zeekr 7X
Overkompenserer
Zeekr er en af mange nytilkomne virksomheder fra Kina. Men det gør noget helt andet end de andre nye mærker. Zeekr har hovedkvarter i Europa, udvikler biler i Europa og henvender sig til europæiske kunder. Men produkterne bygges i Kina, og moderselskabet Geely er kinesisk.

Geely ejer mange bilmærker. Zeekr præsenterer sig selv som det mest progressive af dem. Det er f.eks. tydeligt i dens linjer. Zeekr vælger bevidst ikke den klassiske tilgang med en stor kølergrill og vredt udseende forlygter. 7X har en næsten lukket næse med en sort stribe lige over forlygterne, som giver et unikt look.
Plads
Teknologien er godt integreret ("indpakning"), for i betragtning af de udvendige dimensioner er den indvendige plads fremragende. Selv om navnet antyder noget andet, er 7X ikke en syvpersoners bil, men en rummelig fempersoners familiebil. Foran er 7X gennemsnitligt rummelig, og det høje sæde og udsigten over motorhjelmen giver en storslået fornemmelse. Bagi byder denne mellemstore SUV på masser af plads. Interiøret har et rekordstort antal kasser og rum, herunder opbevaringsplads i armlænene i fordørene og under bagsæderne.
Topversionen, der er kørt her, er udstyret med elektrisk betjente døre, hvilket er blevet opfattet som en kompleks løsning på et ikke-eksisterende problem. De elektriske døre åbner og lukker meget langsommere end almindelige manuelle døre. Selvom bilen har rigeligt med sensorer, leverer Zeekr ikke et system, der forhindrer dørene i at åbne, når en fodgænger eller cyklist nærmer sig. En anden usædvanlig klage: De elektriske vinduer reagerer på knapperne med en forsinkelse, hvilket frister føreren til at trykke en gang til, og så stopper de, før åbningen eller lukningen er begyndt.
Udstyr
For et mærke, hvor teknologi er vigtig, kommer det ikke som nogen overraskelse, at de fleste funktioner styres fra en stor central skærm. Opsætningen og menustrukturen er kopieret fra Tesla. Og ligesom hos Tesla fik programmørerne frie tøjler til at udvikle useriøse funktioner som f.eks. en hundefunktion (klimaanlægget er tændt, forbipasserende får besked på skærmen), en afslapningsfunktion (rolig musik, sædemassage) og et ægte lysshow.
Hele computersystemet er baseret på Androids frit tilgængelige kildekode. Hertil har Zeekr tilføjet sine egne applikationer. Derfor er de ikke afhængige af Google. Desuden forhindrer det, at Zeekr fortsætter med at udvikle applikationer, mens operativsystemet bliver forældet. At logge ind med en Zeekr-konto giver yderligere funktioner, men er ikke påkrævet. Endnu bedre er det, at der er en privatlivstilstand, hvor 7X kun deler de mest nødvendige data med hovedkvarteret. Det er sådan, det skal være!

Lydsystemet er også udviklet af Zeekr selv. Producenten lover, at AI sikrer den bedste lydkvalitet i enhver situation (kørestøj og antal passagerer). Alligevel er lyden ikke blevet opfattet som mere end "god". Konkurrenterne opnår stadig bedre resultater med komponenter af højere kvalitet uden filtre. Fordi 7X har højttalere i nakkestøtterne, er instruktioner fra navigationssystemet kun hørbare for føreren, og det blev opfattet som en smart funktion.
7X har selvfølgelig alle de sikkerhedsfunktioner, som EU kræver. Zeekr indstiller dem dog meget forsigtigt, og når de alligevel opfattes som generende, er det nemt at slå dem fra. Testkøreren blev sjældent generet af buzzere eller klokker, og når den digitale assistent gav lyd fra sig, var det berettiget, og føreren begik faktisk en fejl. I Kina er 7X i stand til at køre autonomt. I Europa hjælper den kun med at styre, bremse og accelerere, og det går fint.
Elektrisk bil
7X er Zeekrs første model baseret på en ny platform. Batteriet bruger 800-volt-teknologi til hurtigere opladning (kortere ventetid) og afladning (hurtigere acceleration). I processen er der gjort nye fremskridt med hensyn til sikkerhed. Fordi det beskyttende lag i batteriet er guldfarvet, kalder Zeekr dette nye batteri for "guldbatteriet". Afhængigt af den valgte version har det en kapacitet på 75 kWh eller 100 kWh, hvilket giver en rækkevidde på henholdsvis 480 og 615 km.

Zeekr vælger at få mest muligt ud af alle de muligheder, som elektrisk kørsel giver, og derfor har 7X et betydeligt "performance drive". Fra det allerførste øjeblik ønsker 7X at præstere. Når der trykkes hårdt på speederen, er 7X endda i stand til at skubbe alle passagerer groft ned i sæderne. Det gælder ikke kun ved lave hastigheder, selv over 100 km/t formår 7X stadig at accelerere brutalt.
I komforttilstand lader denne mastodont sig derimod køre i ro og mag. Men over 100 km/t stiger støjen fra dækkene og den kørende vind kraftigt.
Føreren kan selv bestemme, hvor kraftigt 7X regenererer, når gashåndtaget slippes, og der er også mulighed for at køre med én pedal (tryk for at accelerere, slip for at bremse). På trods af dette er testforbruget meget højt med 24 kWh pr. 100 km.

Køreegenskaber
For at sikre, at 7X kan håndtere den enorme motorkraft, og for at gøre bilen egnet til forskellige forhold, går Zeekr meget længere end konkurrenterne. 7X har luftaffjedring og torque vectoring. Sidstnævnte funktion sikrer, at drivkræfterne fordeles variabelt til hjulene. Det forhindrer, at karrosseriet vrider sig, fordi det ene hjul har mere greb end det andet. Den høje effekt kan derfor bruges næsten ustraffet, uden at bilen svajer eller skrider.
Luftaffjedring gør teoretisk set en stor forskel mellem komfortabel og sportslig tilstand. Ikke desto mindre oplevede vi, at 7X var fast selv i komforttilstand (testbil på 21-tommer fælge), men det er ikke nødvendigvis en ulempe. På trods af al elektronikken kommunikerer 7X fint med føreren og giver en tillidsvækkende fornemmelse.
Takket være luftaffjedringen kan kørehøjden justeres. Sammen med en særlig offroad-tilstand ved 7X derfor, hvordan den skal klare sig selv i let terræn. 7X kom derfor uden problemer gennem en skovsti med store huller, dybe vandpytter og mudderspor.

Konklusion
Zeekr er et nyt mærke, og for at sikre sig en plads på markedet ønsker det at tilbyde mere end den etablerede orden. Under testkørslen lykkedes det derfor 7X at overgå forventningerne i alle aspekter. I alle henseender tilbyder 7X mere: fra en effekt på 630 hk / 710 Nm via et avanceret computersystem til luftaffjedring. Alle disse ting fås også hos konkurrenterne, men ikke altid i denne kombination og slet ikke til denne pris.
7X føles derfor overlegen på alle måder. Ydelsen er enestående, rækkevidden er enorm, opladningstiden er kort, anhængervægten er høj, køreegenskaberne er fremragende, og selv offroad-egenskaberne er over gennemsnittet. Nogle af disse ting er helt overflødige for at klare de daglige rejser, men det er en dejlig følelse, at den kan det hele. Kort sagt: Zeekr 7X er en mester i at overkompensere, og det er der ikke noget galt med!
- Sublim ydeevne
- Meget rummelig
- Fremragende køreegenskaber
- Højt energiforbrug
- Elektrisk betjente døre giver mere besvær end bekvemmelighed