Dato for offentliggørelse: 19 september 2024
Volvo EX90
Test

Volvo EX90

Ambitioner

Test - Volvo er ambitiøs. EX90 er ikke kun den nye flagskibsmodel, den skal også være den første i en helt ny generation af elbiler fra Volvo. Derfor har producenten udviklet en ny platform, der kan rumme en ny drivlinje, hvor software spiller en fremtrædende rolle. Kan EX90 leve op til Volvos ambitioner?

Volvos måske vigtigste ambition er at være klimaneutral i 2040. Derfor er den fuldelektriske EX90 efterfølgeren til den konventionelle XC90. For at tilbyde mere end bare overlegen teknologi er EX90 også en størrelse større end XC90 og krydser 5 meter-mærket. I processen udstråler XC90, at den er en elbil, med sin lukkede kølergrill, spejle uden forhøjede kanter og forsænkede dørhåndtag. Det sikrer alt sammen minimal luftmodstand, lavere strømforbrug og mindre kørestøj.

Volvo EX90

Plads

Den moderne og underspillede stil i det ydre finder vej ind i det indre. Og ligesom konkurrenterne vælger Volvo også en minimalistisk stil. Det fører dog ofte til en steril kabine, men EX90 er faktisk indbydende og varm! Det er takket være farverne og brugen af materialer. Det sikrer, at mange bliver siddende et stykke tid efter køreturen til arbejde eller for at tale i telefon, fordi det er et så behageligt miljø!

Det behagelige ophold skyldes også siddekomforten og pladsen, som begge er fremragende. Også bagi byder EX90 på hoved- og benplads i overflod. EX90 har en tredje sæderække, men den kan kun bruges, når bagsæderne (anden sæderække) er skubbet frem. Med syv personer om bord skal der derfor altid findes en balance mellem benpladsen på anden og tredje sæderække. Og alligevel er EX90 mere rummelig end tilsvarende biler fra andre mærker! Selv når den tredje sæderække er i brug, er der bagageplads nok til et par kufferter, og i de fleste konkurrenter er bagagepladsen lig nul, når alle syv sæder er i brug. Som om det ikke var nok, tilbyder EX90 ekstra opbevaringsplads under bagagerumsbunden og under motorhjelmen ("frunk").

Volvo EX90
Volvo EX90

Udstyr med Android Automotive

Den store nyskabelse ligger i udstyret. Det skyldes, at EX90 er en "softwarestyret bil", hvilket betyder, at så mange funktioner som muligt overtages af computeren. På den måde kan meget funktionalitet justeres eller udvides efterfølgende med opdateringer. Det forklarer også, hvorfor antallet af fysiske knapper er minimalt; selv det (skuffende lille) handskerum åbnes med en "app" på det centrale display.

Android Automotive spiller hovedrollen. Volvo stoppede med at udvikle sit eget lyd-, kommunikations- og navigationssystem for nogle år siden og erstattede det med Android. Det passer perfekt ind i strategien, fordi det er nemt at tilpasse med opdateringer. Desuden tilbyder Google Maps fremragende navigation. De, der har en Android-telefon og logger ind med en Android-konto, har også nem adgang til alle private data (adressebog, musik, podcasts osv.) og til Google Assistant.

De, der har en iPhone, føler sig derimod udelukket og oplever, at mange funktioner ikke er tilgængelige. Og mod de mange fordele ved Android står dog bekymringer om privatlivets fred, da alle data om hver tur deles med Google. For at lette denne smerte en smule har Volvo udviklet et "privatlivscenter", som gør det muligt midlertidigt at deaktivere funktioner og/eller gemme data lokalt. Det er også muligt at deaktivere Android ved ikke at acceptere vilkårene og betingelserne, men så er EX90 betydeligt begrænset i sine muligheder.

„Kombinationen af støjsvaghed og sportslighed, forbrug og rækkevidde, ergonomi og sikkerhed gør EX90 til den første i en ny generation af elbiler fra Volvo.“

Desuden skal man huske på, at Android ikke er klar over, at den kører i en bil. Spørgsmål om kørsel eller endda infotainmentsystemet besvares derfor ikke korrekt. For eksempel blev forespørgslen "afspil musik fra Bluetooth" besvaret ved at afspille en sang med navnet "Bluetooth" på Spotify. Endelig har Volvo ingen klar strategi for, hvornår hardwaren er utilstrækkelig til at installere en ny version af Android. Derfor er det godt at vide, at det er muligt at parre sin egen smartphone ved hjælp af Apple CarPlay eller Android Auto.

Til lydsystemet har Volvo slået sig sammen med Bowers & Wilkins. Resultatet er et lydsystem, der scorer maksimalt på rummelighed, dybde, klarhed og dynamik. I musikken har alle instrumenter deres egen plads (selv i stereoafspilning!), de mindste detaljer er hørbare, og lyden forvrænges næsten ikke ved høj lydstyrke. Men afspilningen er måske for perfekt. Det er derfor, der mangler sjæl. Systemet indbyder ikke til længerevarende lytning. Endnu en skam: Det er ikke muligt at afspille musik fra et USB-stik eller en telefon med kabelforbindelse. De, der ikke ønsker at bruge de indbyggede Android-apps, er derfor nødt til at stole på Bluetooth, som har en meget lavere kvalitet end et datasignal gennem et kabel.

Volvo EX90

Testbilen blev leveret med en app i stedet for en nøgle, og det fungerer ikke godt. Indtil videre er denne app kun tilgængelig for iPhones (mærkeligt for en Android-baseret bil!), og låsning eller oplåsning krævede altid flere forsøg. Selv under kørslen kom beskeden mere end én gang om, at den elektroniske nøgle ikke kunne registreres. Derfor var testkøreren nødt til at ty til den elektroniske nøgle i form af et betalingskort. Dette fungerede korrekt.

Sikkerhed

EX90 er tænkt som en selvkørende bil på lang sigt, og på kort sigt skal den assistere føreren så meget som muligt. Derfor er der sensorer rundt omkring, bl.a. en lidar på taget (bulen i midten over forruden). For Autozine er dette den eneste rigtige tilgang: Kun ved at kombinere forskellige teknikker er det muligt at foretage en pålidelig vurdering. Et kamera kan gå galt i byen ved dårlig sigtbarhed eller falde for visuelt bedrag (f.eks. en cykel på en bagagebærer bag på en bil) og kan derfor give forkerte oplysninger.

I skrivende stund indsamler lidar data, men det bruges kun til at træne et kunstigt intelligent system og ikke til rent faktisk at styre bilen. Ikke desto mindre var det mærkbart, at styrehjælpen allerede holder EX90 i midten af vognbanen på en eksemplarisk måde (dvs. ikke "hopper" mellem linjerne) og holder en jævn afstand til den øvrige trafik. Fordi testkørslen fandt sted i USA, var testbilen ikke udstyret med obligatoriske europæiske systemer, der straffer føreren for enhver uforsigtighed. Derfor kan man her sige, at systemerne er nøjagtige, men ikke hvor meget spillerum de giver, og/eller hvor påtrængende advarslerne er.

Volvo EX90

Elektrisk bil

Til EX90 har Volvo udviklet en helt ny platform. Den er designet omkring batteriet, så der er masser af plads til batterier (lang rækkevidde), og så de er optimalt beskyttet (sikkerhed). Blandt andet takket være bilens generøse længde kan et batteri med en kapacitet på 111 kWh være i gulvet. I teorien rækker det til en rækkevidde på 585 km. Men under testkørslen under gunstige vejrforhold og med en rolig kørestil var den 447 km. Det er mærkeligt, da testforbruget på 19,3 kWh pr. 100 km var endnu lavere end fabriksspecifikationen (21 kWh pr. 100 km).

Den "Twin Motor Performance"-version, der køres her, har to elmotorer, der tilsammen yder 517 hk/910 Nm. Og det kan mærkes fra første øjeblik! EX90 reagerer opmærksomt på gashåndtaget og er mildest talt beslutsom, hvilket giver en kraftfuld følelse. Når gashåndtaget trykkes i bund, accelererer EX90 nådesløst og tilsyneladende ubarmhjertigt til den begrænsede tophastighed på 180 km/t. EX90 kan køres med én pedal, hvis det ønskes. Derved bemærkes det, at de mange kræfter kan doseres meget præcist. Selv i tæt trafik er det derfor sjældent nødvendigt at bremse, hvilket gør kørslen lettere (og mere effektiv!).

Også når det gælder opladning, er EX90 alt andet end langsom. Under ideelle forhold kan EX90 oplade med en hastighed på 250 kW (10% til 80% på 30 minutter). EX90 er den første Volvo, der kan oplade i begge retninger, dvs. sende energi tilbage til elnettet. Denne funktion er dog ikke aktiveret i skrivende stund.

Volvo EX90

Køreegenskaber

Alligevel er det komforten, som EX90 virkelig imponerer med. Elbiler er som regel allerede meget støjsvage, men EX90 går et skridt videre. Der er ikke kun lagt ekstra vægt på strømliningen, men man har også sørget for, at delene ikke skaber friktion mellem hinanden. For eksempel er flere skruer monteret i en væske! Selv på dårlige veje er klimaanlægget den eneste støjkilde, og den kan kun høres, når radioen er slukket, og passagererne er tavse. Kort sagt: en lydløs bil!

Det lave tyngdepunkt takket være batterierne i gulvet sikrer sammen med den avancerede affjedring et fremragende vejgreb. Ifølge Volvo sikrer luftaffjedringen med to kamre, at forskellen mellem komfort- og sportstilstand er meget stor. I virkeligheden opleves det ikke sådan, men det er snarere mærkbart, at EX90 gør det let at køre under forskellige forhold. Når der køres hårdere, behøver føreren ikke at arbejde hårdere, men forbliver rolig.

Twin Engine går et skridt videre takket være "torque vectoring". Det fordeler kraften variabelt mellem venstre og højre baghjul, så karrosseriet forbliver mere stabilt i sving. Testkøreren ville mere end én gang lægge sig i selen i et hurtigt sving, men det viste sig aldrig at være nødvendigt. Takket være torque vectoring forbliver EX90 stabil og derfor sikker op til meget høje hastigheder.

Volvo EX90

Konklusion

Volvo lover en hel del med EX90: Den bliver den første i en ny generation af elbiler, der går endnu længere med komfort, dynamik, sikkerhed og brugervenlighed. Disse ambitioner er stort set opfyldt. Stort set, for under testkørslen viste det sig, at flere funktioner endnu ikke var tilgængelige (lidar, tovejsopladning) eller ikke fungerede korrekt (låsning og oplåsning med mobiltelefonen). Men da EX90 er en softwarestyret bil, kan dette nemt forbedres i fremtiden. Desuden giver dette design endda mulighed for at tilføje funktionalitet senere.

Den nye platform har plads til et batteri med stor kapacitet og syv sæder plus et brugbart bagagerum. De nye elmotorer har så meget kraft, at EX90 Twin Engine får mange sportsvogne til at blegne.

Lignende biler fra konkurrenterne føles ofte store og statelige. Den avancerede affjedring gør EX90 mindst lige så komfortabel, men relativt kvik. Derfor er EX90 også meget dynamisk, hvis det er nødvendigt. Kombinationen af støjsvaghed og sportslighed, forbrug og rækkevidde, ergonomi og sikkerhed gør EX90 til den første i en ny generation af elbiler fra Volvo. Missionen er fuldført!

plus
  • Meget sikker
  • Lavt forbrug, lang rækkevidde
  • Ekstremt støjsvag og komfortabel, men også dynamisk og hurtig
min
  • Bagklappen kan ikke åbnes højt nok
  • Flere elektroniske fejl under testkørsel
  • Android Automotive giver anledning til bekymringer om privatlivets fred