Dato for offentliggørelse: 19 marts 2024
Volvo EX30
Test

Volvo EX30

Volvo for begyndere

Test - Volvo tager et usædvanligt skridt. Mange producenter bliver ved med at introducere større og hurtigere biler, fordi der er mere profit at hente på dem. Volvo udvider derimod til det mindre segment. EX30 er Volvos første bil i det såkaldte "B-Segment". Er EX30 en god grund til at købe en Volvo?

Volvo har haft stor succes med den mellemstore XC40, hvilket gav ideen om, at en endnu mindre model kunne blive en endnu større succes. På grund af høje udviklingsomkostninger kunne Volvo dog ikke realisere en billig indgangsmodel før for nylig. Men fordi Volvo nu er under moderselskabet "Geely", kan de bruge eksisterende dele, som også bruges af Lotus, Zeekr, Polestar og Lynk & Co. Blandt dem er også en platform til en kompakt SUV!

Volvo EX30

På den platform har Volvo bygget sin helt egen model i den minimalistiske stil, som også har givet andre modeller succes. Det afhænger af den valgte farve, da charmen går tabt i sort eller grå. I gul eller den lyseblå, der er vist her, har EX30 det selvsikre, men beskedne look, der er typisk for Volvo.

Ergonomi

I interiøret går den svenske producent et skridt videre. Fordi EX30 er rettet mod en yngre målgruppe, vælger Volvo at forny EX30. Det gælder både ergonomi og materialer. For eksempel kan instrumentbrættet og sæderne være beklædt med uld, genbrugsbukser eller genbrugte vindueskarme. Det ser ikke lurvet eller mærkeligt ud, men derimod originalt og af høj kvalitet. Forruden er stor, og den fladtrykte top af rattet giver lidt bedre udsyn fremad. I modsætning til lignende biler fra andre mærker i samme moderselskab har EX30's interiør en europæisk, velkendt og derfor mere indbydende fornemmelse.

Volvo EX30
Volvo EX30

Forsæderne er gode. Pladsen på bagsædet er derimod minimal. Handskerummet er flyttet til midten af instrumentbrættet, hvilket er praktisk, da både føreren og passageren har nem adgang til det. På dørene er der, bortset fra dørhåndtagene, ingen knapper, højttalere eller andet. Derfor er dørlommerne enorme! Under motorhjelmen er der et opbevaringsrum ("frunk") til ladekablerne.

Udstyr

Da EX30 kun kommer som elbil, kunne man godt droppe blinklys, gearstang og tændingskontakt/startknap. Selv urene bag rattet er fraværende! Alle funktioner styres af knapper på rattet og det centrale, lodret placerede display. Det kræver lidt tilvænning at aflæse hastigheden på dette centrale display, men det er et spørgsmål om minutter snarere end timer eller dage.

„Enhver, der har prøvekørt EX30 én gang, vil næsten automatisk vælge Volvoen både på grund af dens køreegenskaber og pris.“

Volvo stoppede med at udvikle sit eget infotainmentsystem for flere år siden. Det bruger det frit tilgængelige "Android Mobile", som giver Google Maps og forskellige Android-apps i bilen. Android Mobile er dog gratis for Volvo, men brugeren betaler med sit privatliv. Mange funktioner kræver endda, at man logger ind med en Google-konto. Android Mobile kan ikke slukkes og sporer føreren, selv når systemet ikke bruges (eller ved brug af Apple CarPlay). Bortset fra privatlivets fred er Android Mobiles funktionalitet fremragende. Desuden kan man mærke, at Volvo integrerer systemet bedre og bedre (håndtering, læsbarhed, respons), så det føles mindre og mindre som en mobiltelefon i bilen og mere og mere som et moderne infotainmentsystem.

Volvo EX30

En anden bekymring vedrører levetiden: Hvad nu, hvis nye apps kræver en nyere version af Android, men hardwaren ikke understøtter den? Skal EX30 så kasseres som mobiltelefon efter 3-4 år? Til Autozine-redaktionens chok kom alle disse spørgsmål som ny information til Volvos infotainment-specialist, og producenten havde ikke overvejet dette før. Muligheden for et open source-alternativ kom også som ny information for Volvo.

Bogstaveligt og billedligt talt en mere positiv note: En "soundbar" findes i hele forrudens bredde. Hjemme er højttalerne ikke ved siden af, men foran sofaen for at få en rummelig lyd. EX30 beviser, at det samme gælder i bilen! Afhængigt af den valgte version indeholder "soundbaren" flere eller færre højttalere. Rummeligheden er altid god, lyden rigelig til god.

Elektrisk bil

Selv basisversionen har en elmotor på 272 hk / 343 Nm, der tilbyder alle de fordele, der gør elektrisk kørsel attraktiv. "EX30 Single Motor" præsterer fremragende og gør det med en ro og smidighed, som før elbilens fremkomst kun var forbeholdt avancerede limousiner. Ikke alene kører EX30 meget bedre end en tilsvarende bil med benzin- eller hybridmotor, den koster heller ikke meget mere. Enhver, der har prøvekørt EX30 én gang, vil næsten automatisk vælge Volvoen både på grund af dens køreegenskaber og pris.

Volvo EX30

Som navnet antyder, har "Twin Motor Performance" to elmotorer for at opnå firehjulstræk og en ydelse på 315 hk / 428 Nm. Selv når man kører roligt, kan man mærke, at denne variant er meget mere beslutsom. Når speederen trykkes helt i bund, leverer EX30 præstationer, som gør sportsvogne med forbrændingsmotor misundelige! Sprinten fra 0 til 100 km/t er overstået på 3,6 sekunder, og det sker med en sådan kraft, at alle passagerer presses brutalt ned i deres sæder! I absolutte tal koster "EX30 Twin Motor Performace" mange penge, men i forhold til dens præstationer er det et røverkøb!

Uanset hvilken motor man vælger, har EX30 et meget højt energiforbrug. Selv med en rolig kørestil var 20 kWh pr. 100 km det bedst opnåelige, og det er forbruget i en meget større bil. Selv når der tages højde for vejrforholdene (omkring frysepunktet, sne, is) og dækkene (pigdæk med energimærke E), er dette forbrug for højt. Den lovede rækkevidde på henholdsvis 480 km (Single Motor) og 460 km (Twin Motor Performance) kunne derfor ikke opnås.

Volvo EX30

Køreegenskaber

Til denne test blev bilen kørt i Luleå i det nordlige Sverige. Volvo havde valgt dette sted for at demonstrere, hvor gode EX30's køreegenskaber er. På offentlig vej er vejgrebet næppe ringere end i en traditionel hatchback. Takket være sine kompakte dimensioner er EX30 adræt, mens "ligeud-stabiliteten" på motorvejen er god. Med andre ord er EX30 ikke trættende på lange strækninger. Det sidste er også takket være den fremragende støjdæmpning, for selv på pigdæk og i sne er EX30 støjsvag.

Takket være firehjulstrækket accelererer EX30 Twin Engine altid i en lige linje, og dens kræfter kan bruges næsten ustraffet. Afhængigt af den valgte version er vægtfordelingen mellem for- og baghjul 50/50 eller 49/51, og derfor er køreegenskaberne forudsigelige og dermed sikre.

For at demonstrere, hvor sikker EX30 er, blev den kørt på en frossen sø. Elektronikken bestemmer, hvor meget greb dækkene har, og justerer gashåndtaget og fordelingen af motorkraften i overensstemmelse hermed. Resultatet: Selv på is kan du køre ustraffet, som om det var asfalt (inden for rimelighedens grænser og med de rigtige dæk)! Det gælder ikke kun for varianten med firehjulstræk, men også for basisversionen, der kun har baghjulstræk. Kort sagt: Selv indgangsmodellen er sikker som en rigtig Volvo!

Volvo EX30

Konklusion

Er EX30 en god grund til at sætte sig ind i en Volvo? Ja, helt sikkert! Når alt kommer til alt, tilbyder EX30 præcis det, som mange mennesker efterspørger. Mange vil gerne køre elektrisk, men holdes tilbage af den høje pris. Med entry-level-versionen tilbyder EX30 alle fordelene ved elektrisk kørsel (overlegen komfort, fremragende præstationer, lav pris pr. kilometer, ingen direkte emissioner) til samme pris som en tilsvarende bil med benzin- eller hybridmotor. Premium-versionen leverer sportsvognspræstationer til prisen for en mellemklassebil.

Sammenlignet med andre elbiler formår EX30 også at skille sig godt ud. Desværre starter det med et energiforbrug over gennemsnittet og et infotainmentsystem, der giver anledning til bekymringer om privatlivets fred.

De øvrige resultater er alle positive. Finishen er som et premiumprodukt, men med mere hensyn til miljøet. Den passive sikkerhed er fremragende, og den aktive sikkerhed (undgåelse af ulykker) er endda fremragende. Fordi EX30 henvender sig til en yngre målgruppe, har Volvo lagt endnu mere arbejde i innovation, og det giver en mere gennemtænkt ergonomi og dermed større brugervenlighed. Sammenlignet med større Volvo-biler er EX30 mærkbart mere kompakt og manøvredygtig, hvilket giver større køreglæde.

plus
  • Gennemtænkt ergonomi
  • Fremragende køreegenskaber
  • Skarp pris på indgangsniveau
min
  • Højt energiforbrug
  • Minimal benplads bagi
  • Bekymring for privatlivets fred og fremtidssikring ved brug af Android Mobile