Suzuki Swift
Rig på enkelhed
Suzuki følger også sin egen kurs, når det gælder design. Det ser ud, som om den nye Swift består af to biler, der er stablet oven på hinanden. Ifølge Suzuki er det, som om den øverste del svæver over den nederste og dermed angiveligt visualiserer letvægtskonstruktionen. For at understrege bilens bredde er forlygterne ikke kun placeret i de yderste hjørner, men løber endda lidt rundt om dem. Men sammen med de mørke linser får det den nye Swift til at ligne et insekt, hvilket står i skarp kontrast til de nuttede generationer før den. Den gulgrønne farve på testbilen siges at give et venligt og energisk udseende, og det kan vores fotograf sagtens nikke genkendende til!

Plads
Instrumentbrættet består af en mørk kerne på en lys baggrund, hvormed Suzuki igen ønsker at forstærke følelsen af, at dette er en letvægtsbil. Forsæderne har dog meget korte sæder, hvilket giver en følelse af, at dette er en lille bil. Til gengæld er ryglænet højt (desværre uden opbevaringsrum bagpå), og hovedhøjden er fremragende.
For en kompakt bil tilbyder Swift også plads over gennemsnittet på bagsædet. På dette område slår Swift endda flere kompakte SUV'er!
Udstyr
Et mindst lige så stærkt punkt er det rige standardudstyr. Selv i sin enkleste version er Swift en moderne og komplet bil med klimaanlæg, nøglefri adgang og endda sin egen app.
Samtidig er det mærkbart, at Suzuki ikke er på forkant med den tekniske udvikling. I modsætning til hvad Suzuki lover, starter lyd-, kommunikations- og navigationssystemet langsomt og reagerer trægt på kommandoer. Menuerne ser ud til at være designet af en programmør snarere end en designer. Displayet på startskærmen er rodet. Men alt fungerer som det skal, og alternativt er Apple CarPlay og Android Auto tilgængelige (også trådløst).

Som krævet af EU er Swift udstyret med et sandt arsenal af sikkerhedsfunktioner, der "hjælper" føreren. Suzuki har dog implementeret EU-reglerne for strengt, hvilket gør Swift endnu mere kritisk over for førerens uforsigtighed end andre biler. Det er besværligt at slukke for systemerne, og det kan kun gøres, når bilen holder stille. Den, der glemmer det, bør derfor søge den første parkeringsplads, straks efter at den er kørt. Ellers er bippene, klokkerne og summerne nok til at drive dig til vanvid. Igen: Dette er et krav, som alle andre bilproducenter også skal overholde.
Den adaptive fartpilot er også blevet mere europæisk, hvilket faktisk er blevet set som en forbedring. Swift følger vognbanens midte bedre og bremser automatisk i nogle sving, så fartpiloten kan bruges længere og oftere.

Præstation og forbrug
Som tidligere nævnt er Swift ikke en elbil. Denne syvende generation af Swift har dog en helt ny motor. Denne har tre cylindre, fordi det er mere økonomisk at købe og bruge. Desuden er det en "mild hybrid", hvilket betyder, at der genvindes energi under opbremsning og friløb. En lille elmotor bruger den energi til at hjælpe benzinmotoren, når den skal arbejde hårdt.
En manuel gearkasse er standard, hvilket nu er en sjældenhed med fremkomsten af fuldhybrider (dvs. ikke "mild") og eldrift. Heldigvis skifter gearkassen godt, og koblingen er nem at betjene.

I praksis mærker man tydeligt, at motoren og gearkassen er gearet til økonomisk kørsel. Ydelsen er beskeden. Men takket være elmotorens hjælp er der masser af drejningsmoment til rådighed allerede ved lave omdrejninger, og derfor føles Swift alligevel kraftfuld. Denne kombination fremtvinger næsten en økonomisk kørestil. På en krævende rute (lidt bytrafik, lidt motorvej, primært indre veje) var testforbruget 4 liter pr. 100 km.
Håndtering
Motorens tamme karakter kompenseres af dens livlige køreegenskaber. Takket være sit enkle design er Swift relativt let. Mens motoren ikke er legesyg, er affjedringen det. Sportslig kørsel belønnes med en livlig karakter og masser af greb. Lige så let lader bilen sig køre roligt, let og komfortabelt.

Konklusion
Hvor lovende er den syvende generation af Suzuki Swift? På trods af det manglende elektriske drev er den overraskende lovende! Suzuki har vendt denne ulempe til en fordel!
Ved konsekvent at vælge enkelhed er Swift alt det, en elbil ikke er. Swift er ikke sofistikeret, tung eller dyr. Takket være letvægtskonstruktionen er forbruget lige så lavt som for en fuldhybrid, mens Swift er en meget mere økonomisk mildhybrid. Præstationerne er måske beskedne, men takket være den elektriske assistance er Swift altid kraftfuld, og derfor føles bilen ikke træg.
Motorens afdæmpede karakter opvejes af et fint chassis, der sammen med den førnævnte letvægtskonstruktion giver livlige køreegenskaber. På papiret er Swift enkel og billig. Men det smarte koncept, den gode lydisolering og den gode affjedring sørger for, at det opleves helt anderledes: Den nye Suzuki Swift kan bedst beskrives som rig på enkelhed.
- Enkel, effektiv teknologi
- Fremragende køreegenskaber
- Plads over gennemsnittet bagi
- Ingen opbevaringsrum på bagsiden af forsæderne
- Til tider middelmådig finish og billige materialer i interiøret
- Mange og nedladende sikkerhedssystemer, som er svære at slå fra