Dato for offentliggørelse: 19 oktober 2024
Renault 5
Test

Renault 5

Uimodståelig

Test - Renault 5 blev født ud af en nødvendighed. I 1970'erne var der finanskrise, samtidig med at folk fik mere frihed. Derfor var der brug for en lille, funktionel og økonomisk bil. Svaret var Renault 5. Nu er der efterspørgsel efter prisbillige elbiler. Bringer Renault 5 svaret igen?

Efterspørgslen efter kompakte og økonomiske elbiler er stor. Til gengæld er fortjenesten på sådanne biler lille, hvilket er en udfordring for bilproducenterne. Renault løser dette ved at erstatte to modeller med "5": Twingo og Zoë. Og ved at vælge retrodesign ser 5 Electric allerede godt ud i den enkleste version. I de mere eksklusive versioner udøver modellen endda en uimodståelig tiltrækningskraft på mangen en bilentusiast. På den måde når Renault både købere, der ønsker at køre elektrisk af idealisme eller for økonomisk gevinst, og entusiaster, der vælger 5'eren på grund af dens image.

Renault 5

Platform

For at udvikle den nye generation af 5'eren valgte Renault en særlig tilgang. Som regel tager man en eksisterende platform og bygger et karrosseri på den. Til 5'eren valgte Renault den modsatte vej: Designerne tegnede først deres ideelle nyfortolkning af den klassiske Renault 5, og derefter blev der designet en platform, der passede til. I denne såkaldte "AmpR Small" -platform er batterierne en del af den bærende struktur, hvilket giver ekstra sikkerhed (krøllezone, stivhed), ekstra smidighed (plads til styrende forhjul og et avanceret baghjulsophæng) og ekstra indvendig plads. Hvis 5'eren havde været en bil med forbrændingsmotor, ville bilen være meget større i alle retninger.

Renault 5
Renault 5

Både indvendigt og udvendigt er der mange hints til den klassiske Renault 5. Det er ikke kun i karrosseriets grundform, men også i små ting som baglygternes mønster. I dem kan man genkende tidligere tiders ventilationsåbninger, som denne gang bidrager til strømliningen takket være deres usædvanlige form. Åbningerne over den forreste nummerplade og de brede forlygter er alle baseret på den klassiske 5'er. Det, der ligner et luftindtag på motorhjelmen, er i virkeligheden en indikator, der viser fremskridt under opladning. Testbilen i gul ser så godt ud, at testkøreren allerede er glad, inden testkørslen begynder!

Plads

Indenfor er der måske endnu mere retro-sjov end udenfor. Den indvendige atmosfære er umiskendeligt fransk med et "fladt" instrumentbræt, hvor de forskellige betjeningselementer er placeret. Samtidig giver byggekvaliteten og materialevalget en moden fornemmelse. Opbevaringspladsen i kabinen er sparsom. Handskerummet er lille, og dørlommerne er så lave, at ting let falder ud, når man åbner og lukker dørene.

„er den bedst kørende bil i sit segment, både elektrisk og ikke-elektrisk“

Sæderne er mere inspireret af Renault 5 Turbo end af gennemsnitsversionerne. Efter franske standarder er de meget faste (men stadig behagelige efter mange timers kørsel). Under et tidligere møde med en prototype lod loftshøjden noget tilbage at ønske. Det er der rettet op på i produktionsmodellen, og førere af forskellig statur sidder godt i 5'eren. I betragtning af bilens dimensioner vil det ikke komme som nogen overraskelse, at benpladsen bagi er minimal. Da både motor, drivlinje og omformer sidder foran, er bagagerummet stort (326 liter).

Udstyret

Der er to skærme på instrumentbrættet, som løber fra bag rattet til halvvejs oppe på instrumentbrættet og ser ud til at være én. En skærm giver mulighed for at vise data på forskellige måder, og det udnytter Renault ved at give føreren mulighed for at vælge mellem forskellige layouts med vægt på navigation, sikkerhed eller forbrug. Designet er altid en vellykket blanding af moderne ergonomi og retroelementer.

Renault 5

Det samme gælder for "Reno": den smarte assistent. Den har form af et Renault-logo med et glad ansigt indeni. Reno danser jævnt hen over skærmen, når føreren kommunikerer, og udtrækker information fra tre kilder. Simple spørgsmål, f.eks. om bilens indstillinger, klarer Reno selv. Til navigation konsulteres Google Maps. Spørgsmål, der kræver intelligens, sendes videre til ChatGPT (der følger en 5-årig kontrakt med bilen, hvorefter der kræves årlige abonnementsbetalinger). De, der er bekymrede for privatlivets fred (Google gemmer alt, ChatGPT bruger alt som træningsdata), kan vælge ikke at acceptere vilkårene og falde tilbage på deres egen smartphone Apple CarPlay eller Android Auto. Standardlydsystemet leveres af Arkamis og har en enkel, ærlig lyd (4 højttalere i basisversioner, 6 højttalere i deluxe-versioner).

5'eren er udstyret med de sikkerhedsfunktioner, som EU kræver. Dermed går Renault ikke længere end nødvendigt, da et kamera, der overvåger førerens ansigt, ikke er til stede. I Autozines øjne er det et godt valg, for i praksis advarer sådanne kameraer allerede, når føreren kigger sig over skulderen for at skifte vognbane på en sikker måde. Som i alle nye Renaults kan føreren nemt slå al uønsket assistance fra med et tryk på en knap.

Opladning og rækkevidde

Målet med den nye Renault 5 er at gøre elektrisk kørsel tilgængelig for en stor målgruppe. Derfor fås 5'eren med forskellige batterier og motorer. Basisversionen har et batteri med en kapacitet på 40 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 300 km. Denne version henvender sig til købere, der kan oplade derhjemme og/eller primært kører korte ture. For dem, der oplader på gaden og ikke kan eller vil oplade hver dag, er der en version med et 52 kWh-batteri, og så er rækkevidden 400 km. Denne rækkevidde blev let opnået under testen under gunstige vejrforhold (testforbrug 14,3 kWh / 100 km).

For at holde prisen nede er offentlig opladning mulig ved 11 kW. Hurtig opladning er mulig ved 80 kW eller 100 kW (afhængigt af den valgte motor). Det er på ingen måde rekordhastigheder, men i betragtning af batterikapaciteten er det en god balance mellem pris og opladningshastighed. Når man indtaster en hurtiglader som destination i navigationssystemet, forvarmes batteriet, så man rent faktisk kan opnå den lovede maksimale opladningshastighed. Bemærk, at de, der ikke accepterer Googles vilkår og betingelser, ikke kan forvarme batteriet, da dette afhænger af Google Maps.

Renault 5

Meget uheldigt: Opladningsstikket sidder foran til venstre. Det giver et stort bagagerum, men det tvinger næsten føreren til at parkere fremad på skrå pladser (større venderadius, mindre udsyn, når man parkerer ude). Når den parkeres langs gaden, er der risiko for, at andre biler eller cyklister beskadiger ladeporten.

Ydeevne

Elmotoren og styringselektronikken kommer fra Renault Megane Electric, og i 5'eren kan man vælge mellem elmotorer på 95 hk, 120 hk og 150 hk. Ligesom i Megane styres "automatikken" med et håndtag på rattet. Selv om det virker praktisk, er der så mange håndtag på rattet, at det skaber en del forvirring. Mere end én gang blev vinduesviskerne aktiveret i stedet for bakgear. Forvirrende og akavet: Automatgearet har ikke en "park"-funktion. I stedet vælges neutral, og parkeringsbremsen aktiveres, så snart føreren løsner sikkerhedsselen eller åbner døren. Det virker smart, men de, der ikke ønsker at holde bremsepedalen nede i minutter ved f.eks. en jernbaneoverskæring, skal vælge "neutral" og selv trække håndbremsen.

Til denne test blev den 150 hk stærke elmotor brugt, hvilket gør 5'eren hurtig. Responsen på speederen er ivrig og direkte. I sportstilstand kommer den endda med en vis overlegenhed, og forhjulene kan kun lige indeholde kraften. I øko-tilstand falder dette vilde dyr faktisk til ro, og 5'eren indbyder til behagelige omdrejninger. Op til omkring 100 km/t er kørestøjen minimal. Kun ved høj hastighed og i dårligt vejr kan man høre vinden omkring sidespejlene.

Renault 5

Det er muligt at genvinde energi, når man slipper gashåndtaget, men denne effekt er ikke stærk nok til at muliggøre kørsel med én pedal. Eksemplarer, der produceres efter marts 2025, vil have håndtag bag rattet til at vælge forskellige niveauer af regenerering.

Køreegenskaber

Alpine, Renaults sportslige datterselskab, tilbyder en sportslig version af 5'eren. For at opfylde kravene fra dette eksklusive mærke har "A290" et meget avanceret baghjulsophæng ("multilink"). Det ville være for dyrt at udstyre Alpine A290 og Renault 5 med forskellige affjedringer. Derfor nyder Renault 5 også godt af teknologi, der generelt kun er forbeholdt biler i den højere ende af skalaen. Desuden står 5'eren på usædvanligt store hjul, bilen er relativt let, og batterierne i gulvet sikrer et lavt og centralt tyngdepunkt.

Resultatet er dynamiske køreegenskaber, som ikke tidligere er set i dette segment! Styretøjet er let, præcist og direkte, hvilket gør 5'eren usædvanlig dynamisk og legesyg. Også takket være den lave konstruktion (det er ikke en SUV!) giver 5'eren en tillidsvækkende følelse, som aldrig krænkes, selv ikke ved meget sportslig kørsel. Den eneste risiko er, at føreren kan blive fristet til at køre hurtigere, end (trafik)situationen tillader. De, der formår at modstå fristelsen, vil opdage, at 5'eren også er en meget komfortabel bil.

Renault 5

Konklusion

I 1970'erne var Renault 5 den rigtige bil på det rigtige tidspunkt. Efter en yderst fornøjelig prøvetur kan det konkluderes, at det er den igen. Dengang gjorde Renault 5 mobilitet tilgængelig for en stor gruppe bilister. Det gør 5 Electric igen ved at gøre elektrisk kørsel mere tilgængelig.

Men Renault 5 Electric er meget mere end en økonomisk elbil. Dens sympatiske udseende gør modellen så attraktiv, at mange vil falde for 5'eren uanset dens teknologi eller økonomiske fordele. Dens udseende får også Renault til at skille sig positivt ud fra tsunamien af billige elbiler fra Kina.

Måske den vigtigste konklusion: Renault 5 kører lige så godt, som den ser ud. Eller for at sige det mere klart: Det er den bedst kørende bil i sit segment, både elektrisk og ikke-elektrisk. Kombinationen af den lave konstruktion (det er ikke en SUV!), den moderne platform, den avancerede affjedring, de store hjul, det lave tyngdepunkt, den præcise styring og den ivrige elmotor gør dette til en bil, der gør hver eneste køretur til en fornøjelse. Så Renault 5 Electric er billigere at købe, sjovere at se på og bedre at køre, og der er kun ét ord for det: uimodståelig.

plus
  • Sporty og komfortabel
  • Vellykket design / stærkt image
  • Fremragende præstationer, lavt brændstofforbrug, lang rækkevidde
min
  • Automatgear har ingen P-mode
  • Akavet og farlig placering af opladningsstik
  • Bekymring for privatlivets fred på grund af Android og ChatGPT