Dato for offentliggørelse: 14 juli 2024
Peugeot 5008
Test

Peugeot 5008

Topmodel

Test - 5008 er Peugeots topmodel. Den heftige SUV får automatisk den betegnelse, fordi den er Peugeots største og dyreste model. Men i virkeligheden skal titlen "topmodel" fortjenes gennem talent og skønhed. Har den nye 5008 også de kvaliteter?

Når det gælder skønhed, er der ingen tvivl. Peugeot har udviklet en ny stil og anvender den på alle modeller med stor succes. Stilen er en blanding af flydende linjer og skarpe folder, som skaber en harmonisk og moderne helhed. Det, der gør Peugeots stil unik, er de mange raffinerede detaljer. Kølergrillen med det udvidede mønster er det bedste eksempel.

Peugeot 5008

iCockpit 2.0

Interiøret er mindst lige så smukt med vævet stof i stedet for plastik på en baggrund med et delikat mønster af mange oplyste elementer. Det er især en fryd for øjet i mørke (farven kan justeres). 23 % af 5008's vægt består af genbrugsmaterialer.

Ud over det ydre show byder 5008 også på innovation i form af "iCockpit". Hos Peugeot har dette i mange år repræsenteret en kabine med et lille rat, hvor føreren sidder mere rundt om end bagved for at få maksimal kontrol over bilen. Fordi rattet er så lille, sidder urene på ratstammen, så de passer ind i førerens synsfelt og derfor er lettere at aflæse.

Peugeot 5008
Peugeot 5008

Som det sig hør og bør for en premiummodel, er 5008 den første Peugeot med en ny version af iCockpit. Fra nu af har ratstammen et display, der strækker sig fra bag rattet til halvvejs oppe på instrumentbrættet. Ifølge Peugeot har det den fordel, at flere informationer bliver lettere at aflæse. Under testen blev det dog oplevet som forstyrrende, fordi der vises for meget information. Heldigvis kan skærmens layout i høj grad tilpasses (så der er ikke kun et valg af faste layouts).

På midterkonsollen er der en bred og slank skærm med selvvalgte knapper til hurtigt at kalde eller indstille funktioner; de såkaldte "iToggles". Sammenlignet med den forrige generation af iToggles har denne nye version større symboler og plads til ti virtuelle knapper i stedet for fem. Det kræver et vist studium at arrangere alle knapperne og skærmene selv, men de tilpassede betjeningselementer bagefter er indsatsen værd.

„Designet er markant, og den udadvendte fremtoning sker ikke på bekostning af brugervenligheden“

Infotainmentsystemet og de mange sikkerhedsfunktioner fungerer alle ordentligt, men er hverken bedre eller dårligere end gennemsnittet. En ny funktion fortjener særlig omtale: Under manøvrering vises billeder fra kameraer rundt omkring. Hvis man vælger billedet fra et kamera, der kun viser siden, er hjulene synlige, hvilket kan forhindre skader på kantsten.

Peugeot 5008

Plads

iCockpit giver en unik siddeposition og dermed en helt anden oplevelse end i andre SUV'er. Dermed er 5008 en af de få biler af sin slags med syv (!) sæder. Bagsædet er på skinner og kan flyttes over 15 cm. Med bagsæderne i bageste position er benpladsen bagi fremragende. Men benpladsen på tredje sæderække er så lig nul. Det er muligt at finde en balance mellem benpladsen i anden og tredje sæderække, og så er der plads til syv (ikke for store) voksne i 5008. Blandt andet takket være den gode fodplads på tredje sæderække (som ofte glemmes!) er 5008 lidt mere rummelig end andre syvpersoners biler i denne størrelse.

Selv når den tredje sæderække er i brug, er der stadig plads til to bagagevogne. Meget smart: Under den tredje sæderække er der plads (80 liter) til bl.a. opladningskabler. Tip: Bestil en skuffe som ekstraudstyr for at gøre det nemmere at opbevare og finde frem.

Elektrisk bil

5008 fås som hybrid, plug-in-hybrid og ren elbil. Da Peugeot forventer sig mest af den elektriske "E-5008", er den sat i produktion først. Afhængigt af den valgte version har E-5008 et batteri med standard (73 kWh) eller ekstra kapacitet (96 kWh), to- eller firehjulstræk. Til denne test blev der kørt med basisversionen: "Standard Range, Single Motor".

Peugeot 5008

I standard- og økonomitilstand er E-5008 tilbageholdende, og dens karakter er åbenlyst afstemt efter passagerernes komfort. Kun i sportstilstand viser E-5008 lidt mere karakter, men selv da synes elektronikken at beskytte føreren mod sig selv. Selv når speederen trykkes dybt ned, opbygges kraften skuffende roligt. Kun ved at holde pedalen resolut nede på gulvet frigøres de fulde 213 hk endelig. Men selv da er det stadig mærkbart, at motoren skal arbejde hårdt for at flytte den store vægt.

Håndtagene bag rattet styrer, hvor meget energi der genvindes, og hvor meget E-5008 bremser, når gashåndtaget slippes. Igen giver elektronikken en vis forsinkelse, hvilket er behageligt for passagerer og skuffende for sportslige chauffører. I byen og under gunstige vejrforhold var testforbruget 14 kWh pr. 100 km. På en rute på over 300 km med bytrafik og motorveje kom det gennemsnitlige testforbrug op på 16,5 kWh pr. 100 km, hvilket er lavt for en bil som denne. Det resulterede i en faktisk rækkevidde på 502 km.

Peugeot 5008

Køreegenskaber

Som det sig hør og bør for en elbil, og oven i købet en premiummodel, er E-5008 meget støjsvag. Stærk vind kan nogle gange mærkes i rattet, men er stadig ikke hørbar. Kun på dårlige veje kan man tydeligt høre dækkene.

Med hensyn til vejgreb, vægtfordeling og affjedringskomfort er E-5008 en meget gennemsnitlig bil. Som de fleste andre elbiler gør dens høje vægt og lave tyngdepunkt den stabil og statelig. Det, der gør 5008 speciel, er igen iCockpit. Takket være det lille rat er en lille bevægelse med håndleddet nok til at styre et sving. I standardindstillinger gør det bilen mere adræt; i sportstilstand gør det E-5008 mere dynamisk.

Peugeot 5008

Konklusion

På grund af sin størrelse og pris er 5008 naturligvis Peugeots flagskibsmodel. Men fortjener den store SUV den titel takket være sine kvaliteter? Ja, helt sikkert. Som det sig hør og bør for en topmodel, præsenteres nye teknologier for første gang i 5008. Den vigtigste af disse er den nye version af iCockpit. Den viser flere informationer i førerens synsfelt, og displayet kan tilpasses i stor udstrækning. Her skiller den gennemtænkte ergonomi sig ud, som gradvist vil finde vej til de andre modeller.

Sammenlignet med konkurrenterne har 5008 en unik karakter. Designet er markant, og den udadvendte fremtoning sker ikke på bekostning af brugervenligheden. Tværtimod er 5008 en syvpersoners bil, og den er også lidt mere rummelig end andre syvpersoners biler i denne størrelse. 5008 fås som hybrid, plug-in-hybrid og fuldelektrisk bil. Peugeot gør god brug af de muligheder, som elektrisk kørsel giver (stille, hurtig, effektiv, gasbremse). Køreegenskaberne er gennemsnitlige, men iCockpit giver stadig en anderledes oplevelse.

Kort sagt: smuk, gennemtænkt og original. Det er kravene til titlen "topmodel"!

plus
  • Meget rummelig
  • Særpræget design
  • Overlegen følelse takket være iCockpit
min
  • Forsinkelse ved acceleration og regenerering
  • Mængden af information på det centrale display kan være overvældende