Dato for offentliggørelse: 13 august 2024
Nio EL8
Test

Nio EL8

Større og bedre

Test - Nio er meget klar i mælet: Det er et premiummærke, som vil erobre toppen af markedet. Derfor har det allerede introduceret en række store, luksuriøse biler. Nu er den endnu større "EL8" kommet til. Er EL8 kun større, eller er den også bedre end de andre modeller?

Stor er EL8 helt sikkert! Faktisk passerer modellen den magiske grænse på 5 meter. Samtidig er Nio kommet til den erkendelse, at bredere ikke altid er bedre, for til sidst vil bilerne ikke længere passe ind på en parkeringsplads, og/eller der vil ikke være plads til at åbne dørene. Derfor er bredden begrænset til 199 cm.

Nio EL8

Plads

Takket være den øgede længde tilbyder EL8 tre sæderækker. Dermed forbliver mærket tro mod sin egen filosofi. Det har ikke gjort sig umage for at proppe så mange mennesker ind i bilen som muligt, men snarere for at tilbyde passagererne så meget komfort som muligt. Derfor er EL8 ikke en syvpersoners, men en sekspersoners bil. Med andre ord består den tredje sæderække af to sæder, mens de fleste konkurrenter tilbyder tre. Takket være Nios design er der god hoved- og benplads på alle tre sæderækker. Alle sæder er også udstyret med justerbart klimaanlæg og USB-porte. Den såkaldte "Executive" går et skridt videre med større sæder og et køleskab bagi.

På grund af de store, komfortable sæder er EL8 ikke nogen stjerne, når det gælder om at folde og opbevare. Selvfølgelig kan alle sæder justeres og skydes, men forvent ikke en lastbil, når alle sæder er foldet sammen. Selv med den tredje sæderække i brug har EL8 dog stadig plads til lidt bagage (men ikke til seks personer).

Nio EL8
Nio EL8

Udstyret

EL8's kabine er futuristisk og minimalistisk, som det også er tilfældet med Nios andre modeller. Der er stort set ingen knapper eller håndtag, da de fleste funktioner styres via det centrale display.

Eller gennem "Nomi". Nomis ansigt er en lille robot på instrumentbrættet og kommunikerer med passagererne med både sjove animationer og talte ord. Desværre er Nomi i praksis ikke halvt så smart, som Nio vil have dig til at tro. Kun simple forespørgsler vedrørende bilen og navigationssystemet bliver forstået. Hvis der kræves intelligens, fejler Nomi. At køre til en bestemt virksomhed kan lade sig gøre, men at spørge efter den nærmeste filial er for kompliceret. På samme måde forstår Nomi anmodningen om at navigere til en restaurant med et bestemt køkken, men hvis restauranten også skal have en stor parkeringsplads, er det for meget at bede om. Med den seneste version af Nios eget styresystem er der kommet integration med ChatGPT, men i praksis giver det kun et større ordforråd og faktuel viden. ChatGPT giver ikke Nomi mere intelligens eller indsigt.

„EL8 har komfortabel plads til seks voksne plus lidt bagage.“

Nio har sit eget lydsystem, og lyden er bemærkelsesværdig god (rummelig, klar, musikalsk) for et system uden mærke. Desværre understøtter Nio stadig ikke Apple CarPlay eller Android Auto. Kørsel med én pedal og Nios kendskab til fremmedsprog lader også noget tilbage at ønske. Producenten lover forbedringer på alle disse områder, men kan endnu ikke sige noget om, hvornår alle forbedringer vil være tilgængelige.

På alle andre punkter er udstyret godt for en bil i dette segment, og det er et stort kompliment for et mærke, der kun har været aktivt på det europæiske marked i så kort tid. Selv om Nio hævder at være meget avanceret med selvkørende funktioner i Kina, bidrager arsenalet af kameraer rundt omkring i Europa kun lidt til EL8's sikkerhed eller trafikindsigt. Som det sig hør og bør, hjælper EL8 føreren, hvor det er muligt, og advares om fejl eller uforsigtighed. Men EL8 gør det ikke mere præcist eller smart end andre mærker, der ofte kun har ét kamera og mindre computerkraft om bord.

Nio EL8

Elektrisk bil

Da EL8 er Nios (foreløbige) flagskibsmodel, bruger den den platform, der tilbyder den største batterikapacitet og den stærkeste drivlinje. Som standard leverer EL8 653 hk / 850 Nm, og det kan mærkes! Selv i standardtilstand er der altid en gigantisk reserve på standby. Når man trykker på den, hæver næsen sig, og denne mastodont accelererer med enorm overlegenhed, selv når den allerede kører hurtigt. Takket være firehjulstrækket kan kræfterne bruges ustraffet under mange forskellige forhold. I processen er speederresponsen valgt, så EL8 aldrig er aggressiv eller skarp, men snarere storslået og kraftfuld. Det har den "ulempe", at bilen virker mindre hurtig, end den faktisk er.

I praksis er EL8 så hurtig, at føreren skal passe på, at andre trafikanter ikke undervurderer denne store SUV. På den tyske autobahn kan EL8 f.eks. flette ind i venstre vognbane så hurtigt, at andre biler tror, at der stadig er plads, mens EL8 allerede er ved siden af dem. Det er blandt andet derfor, EL8 har stærkere bremser end de andre Nio-modeller. Under testen varierede forbruget mellem 17 og 25 kWh pr. 100 km, hvilket er gennemsnitligt for en bil af denne størrelse og effekt.

Nio EL8

Opladning og skift

Med dette forbrug kunne der køres omkring 490 km på et fuldt batteri under testen (fabriksspecifikation: 510 km). Opladning kan ske med 240 kW ved en hurtigoplader og med 11 kW ved en offentlig ladestander. For at give maksimal plads bagi har Nio flyttet opladningsstikket og al tilhørende elektronik til næsen. Det er et logisk valg, men det betyder obligatorisk fremadrettet parkering, hvilket resulterer i en større venderadius og mindre udsyn, når man bakker ud. Fordi al elektronikken er placeret i næsen, har EL8 ingen ekstra bagageplads under motorhjelmen ("frunk").

En unik egenskab ved hver Nio er, at batteriet også kan udskiftes. I hele Europa findes der såkaldte "Battery Swap Stations", hvor batteriet kan skiftes hurtigere, end en traditionel bil kan tankes! Under denne test bemærkede vi, at softwaren også er blevet forbedret i denne henseende. Tidligere gik skærmen i sort. Fremover viser den skematisk, hvordan processen fungerer. Bemærk, at et batteriskift kun er muligt, når batteriet er udlejet, hvilket ikke altid er ideelt. Når bilen f.eks. ikke bruges i længere tid eller står hos en forhandler, fortsætter udlejningen.

Nio EL8

Køreegenskaber

Hvis der er et punkt, hvor Nio ikke gør store fremskridt, er det designet. EL8 har præcis samme stil som de andre modeller, og derfor er forskellen næsten ikke til at få øje på. Desuden fås EL8 kun i de samme kedelige farver som de andre modeller. Heldigvis er det netop under huden, at de største fremskridt kan rapporteres! EL8 er nemlig den første Nio med luftaffjedring med to kamre. Det giver en mere præcis kontrol over karrosseriet, og effekten kan tydeligt mærkes.

EL8 vipper i sving, men det er en kontrolleret vipning. Når du styrer, er det mærkbart, at bilen forbliver bedre afbalanceret. Efter svinget er EL8 hurtigere neutral. Dette giver en særlig kombination af håndtering, komfort og storhed, hvilket gør, at EL8 virkelig kører anderledes end eksisterende tilbud (og bedre end Nios egen EL7). Desuden er EL8 endnu mere støjsvag end Nios andre modeller, hvilket giver endnu mere ro i sindet. Kort sagt: EL8 er ikke kun større, men også endnu mere komfortabel end Nios andre modeller.

Nio EL8

Konklusion

Nio har udviklet en afprøvet og testet opskrift. Den starter på samme niveau som de etablerede modeller. Derefter bruger de mere moderne teknologi og tilføjer al den luksus, der er valgfri i konventionelle premiummærker. Motormæssigt tilbyder hver Nio ydelse som en Brabus-, AMG-, RS- eller M-version af konkurrenterne, samtidig med at prisen er på niveau med basisversionerne af konkurrenterne. Nios elbiler har lang rækkevidde og kan oplades hurtigt. Derudover kan batteriet udskiftes, og de, der har prøvet det en gang, foretrækker det altid.

EL8 tager udgangspunkt i alt dette og går skridtet videre ved at tilbyde endnu mere plads. EL8 har komfortabel plads til seks voksne plus lidt bagage. Med hensyn til teknologi går EL8 et skridt videre med avanceret luftaffjedring, og det gavner både dynamikken og komforten.

plus
  • Avanceret teknologi
  • Meget værdi for pengene
  • Fremragende køreegenskaber
min
  • Akavet små sidespejle
  • Nomi ser smart ud, men er det ikke
  • Ingen understøttelse af Apple CarPlay, Android Auto, 1-pedal-drev