Dato for offentliggørelse: 23 oktober 2024
Mazda CX-80
Test

Mazda CX-80

Mere Mazda

Test - Mazda introducerer en ny flagskibsmodel: CX-80. Ud over masser af plads lover denne store SUV den mest moderne teknologi, producenten har at byde på. Hvilke nyskabelser bringer Mazdas flagskibsmodel med sig?

I 12 år har Mazda brugt en stil kaldet "Kodo". Stilen er blevet raffineret og udviklet gennem årene, men står stadig for glatte, stærke linjer, der giver et kraftfuldt, men alligevel venligt udseende. Derfor er CX-80 også øjeblikkeligt genkendelig som Mazda. Men med CX-80 er alting større, højere og længere med detaljer, der bidrager til udseendet. Tænk på krom, tagrælinger og den nye farve "Artisian Red", som vises her.

Mazda CX-80

Plads

Takket være de generøse ydre dimensioner har CX-80 plads til seks personer. Pladsen foran er rigelig, og især den brede midterkonsol er bemærkelsesværdig. Føreren og co-driveren sidder langt fra hinanden, hvilket forstærker følelsen af, at dette er en stor bil. Bagsædet er på skinner (120 mm), så der er mere benplads på anden eller tredje sæderække, alt efter hvad man ønsker. Indgangen til bagsædet lettes af meget store bagdøre, som også åbner meget langt.

Mazda CX-80
Mazda CX-80

Hvis det er nødvendigt, er der plads til seks voksne i CX-80. Det efterlader et meget lille bagagerum (258 liter), som er tilstrækkeligt til to vogne (på siden). Den tredje sæderække er lidt højere end normalt, hvilket giver de bageste passagerer et bedre udsyn fremad. Desuden består den tredje sæderække af to relativt store, bløde sæder, som også giver ekstra komfort. Når den tredje sæderække ikke er i brug, sidder fire voksne komfortabelt, og der er et stort bagagerum (1.221 liter) til rådighed. Ved af- og pålæsning skal man dog være opmærksom på panden: Bagklappen åbner ikke særlig højt, så mangen en person vil støde hovedet mod den.

„Som med de mindre modeller har Mazda valgt at optimere kommunikationen mellem bilen og mekanikken“

Udstyret

Hele kabinen, fra for til bag, er generøst udstyret med opbevaringsrum, kopholdere, USB-C-tilslutninger og meget mere. Mazda følger ikke trenden med minimalistisk interiør, da kunderne ifølge producenten ikke er begejstrede for det. Derfor er instrumentbrættet fyldt med traditionelle knapper og håndtag. Displayet til lyd-, kommunikations- og navigationssystemet er relativt lille og betjenes med en rund knap på midterkonsollen. Så her er ingen tabletlignende betjening, ingen smart assistent (bortset fra Amazons Alexa), ingen ikoner, ingen computer på hjul. Igen: Kunden vil ikke have noget af det, ifølge Mazda. Navigationssystemet har på grund af sit konservative design et noget forældet udseende, men blandt andet takket være en internetforbindelse er kortmaterialet altid opdateret, og bilen modtager regelmæssige opdateringer. Funktionaliteten lader derfor ikke noget tilbage at ønske.

Mazda CX-80

CX-80 er udstyret med alle de sikkerhedssystemer, som EU kræver. Dermed vælger Mazda en streng fortolkning. Der er næsten ikke noget spillerum, og computeren straffer straks den mindste fejl eller uforsigtighed med advarsler. En fin detalje: Head-up-displayet viser, om der er køretøjer i den blinde vinkel. Det forhindrer, at man kigger sig unødigt over skulderen, og gør kørslen nemmere og mere sikker.

Hybrid

Mazda hævder at kunne tilbyde en passende drivlinje til alle kontinenter og markedssegmenter. For CX-80's vedkommende er det en kombination af en benzinmotor og en elmotor i form af plug-in-hybriddrift. Med et fuldt opladet batteri kan CX-80 tilbagelægge knap 60 km på ren el, hvilket ikke er meget for en moderne SUV. Ydeevnen i elektrisk tilstand er mere end tilstrækkelig. Men fordi CX-80 også skifter til elektrisk tilstand, tilbyder denne PHEV (plugin hybrid electric vehcile) ikke den samme komfort som en helelektrisk bil.

Mazda CX-80

For at gøre drivlinjen mere brændstofeffektiv og økonomisk har Mazda fjernet den såkaldte "momentomformer" fra automatgearet. I stedet skal elmotoren sørge for den nødvendige smidighed under gearskift. Det er en smart idé i teorien, men i praksis fungerer det rimeligt godt. CX-80 skifter gear mærkbart og gør det desuden ikke på de rigtige tidspunkter. Det mærkes tydeligt, når der skiftes fra elmotoren til benzinmotoren. Det er alt sammen ikke dårligt, men konkurrenterne gør det bedre til samme pris.

Faktisk kører CX-80 PHEV godt med kun elmotoren eller kun benzinmotoren, men det går galt, så snart elektronikken forsøger at kombinere begge dele. Når man kun kører på benzinmotoren, ligger forbruget på omkring 6,2 liter pr. 100 km.

Mazda CX-80

Køreegenskaber

CX-80 står på samme platform som CX-60, men er forlænget og udvidet. Desuden er affjedringen blevet ændret for at opnå Mazdas karakteristiske køreegenskaber. Dette er dog mindre passende for en stor SUV. Disse biler har generelt en raffineret undervogn og reagerer på kommandoer med en vis langsomhed, der giver dem en statelig karakter. Alt det mangler i CX-80.

Som med de mindre modeller har Mazda valgt at optimere kommunikationen mellem bilen og mekanikken. På den måde forstår føreren bilen bedre, hvilket igen sikrer bedre kontrol over køretøjet. CX-80 tilbyder derfor det raffinement, der følger med en premiummodel, men ikke storheden. Dette sikrer, at CX-80 ikke blev opfattet som topmodellen, men kun som en stor Mazda.

Mazda CX-80

Konklusion

Hvilke nyskabelser tilbyder Mazdas flagskibsmodel? Ingen! CX-80 har samme stil, ergonomi og drivlinje som de mindre modeller. Hvad CX-80 tilbyder, er en hel del mere plads.

Det virker som en negativ konklusion, men ifølge Mazda var det netop det, der var målet. Ifølge Mazda er kunderne til CX-80 ikke på udkig efter innovation. De vil ikke have et futuristisk udseende, en minimalistisk kabine og en computer på hjul. De vil heller ikke have en bil, der svæver over vejen, men en bil, der inddrager føreren i kørslen. Så de vil have det velkendte koncept, men i et større format. Og det er, hvad CX-80 tilbyder: mere Mazda.

plus
  • Plads til 6 voksne
  • Involverer føreren i kørslen
min
  • Bagklappen åbner for lavt
  • Taktilt skift mellem benzin- og elmotor