Dato for offentliggørelse: 19 marts 2025
Mazda CX-60
Test

Mazda CX-60

Anmeldelse

Test - Mazda CX-60 blev introduceret i 2022. Dengang roste Autozine modellen for dens alsidighed og førsteklasses kvalitet. Samtidig blev drivlinjen og undervognen kritiseret. Derfor blev CX-60 opdateret til modelår 2025. Tid til et nyt forsøg...

Da kritikken gik på drivlinjen og undervognen, er det ydre næsten ikke blevet ændret til modelår 2025. CX-60 er fortsat en stor SUV med det karakteristiske Mazda-design, der forener organiske former og moderne teknologi (det såkaldte "Kodo"-design).

Mazda CX-60

I interiøret er der anvendt nye farver og teksturer, og testbilen i Takumi-trim ser derfor meget flot ud. Mazda stræber efter at tilbyde mere end et gennemsnitligt mærke, men kalder endnu ikke sig selv et "premium"-mærke. Det er CX-60 et bevis på: Design, materialevalg og byggekvalitet er over gennemsnittet, men ikke overdådigt eller overdådigt. Pladsen foran er god, mens pladsen bagi er moderat for en bil af denne størrelse.

Udstyr

Som sædvanligt i dette segment finder man displays både bag rattet og centralt på instrumentbrættet. Mazda har dog sin egen opfattelse af, hvordan de fungerer. Mazda hævder, at det ikke er sikkert at røre ved en skærm i en bil i bevægelse. Derfor skal mange funktioner styres med en tryk/drej-knap, som ifølge Autozine er så besværlig, at den er mere distraherende end en kort berøring af skærmen.

Mazda CX-60
Mazda CX-60

Infotainmentsystemet er ligefrem konservativt i sit design med et minimum af onlinefunktioner. Det er godt for privatlivet, men det betyder, at der ikke er adgang til f.eks. opdateret trafikinformation. Derfor er din egen telefon med Apple CarPlay / Android Auto i praksis stadig at foretrække. Lyden fra det såkaldte "premium audio system" fra Bose er ulden og viser tydeligt, hvordan lyden er fordelt på flere højttalere (diskant fra oven, lav og mellem fra dørene), og det hjælper ikke på stereobilledet.

„er, som om Mazda gerne vil tilbyde 327 hk / 500 Nm, men helst ikke vil have, at føreren rent faktisk bruger dem.“

På grund af Japans mange naturkatastrofer (jordskælv, vulkanudbrud) er japanerne naturligvis besat af sikkerhed. Dette afspejles ikke kun i CX-60's betjeningselementer, men også i dens aktive sikkerhedsfunktioner. Lydsignaler advarer føreren om enhver fejl og uforsigtighed, og der lyder endda en gong ved hvert registreret vejskilt. Det er besværligt at slukke for de velmenende assistenter, og selv da fortsætter nogle funktioner uvægerligt med at advare.

En funktion, der er meget værdsat, er den automatiske sædejustering. Føreren skal blot angive højden, og CX-60 indstiller automatisk sæderne og rattet til den ideelle position for en person med den højde. På den måde vælger Mazda igen sikkerhed med en stor afstand til rattet for optimal airbagfunktion. CX-60 kan genkende føreren på ansigtet, så sæderne justeres automatisk til den korrekte position efter et førerskifte. Meget praktisk!

Mazda CX-60

Køreegenskaber

Når man sidder bag rattet, føles CX-60 stor, og det skyldes det høje sæde, udsigten til den store motorhjelm, den brede midtertunnel og den enorme plads inde i kabinen. Reaktionen på rattet, som altid kræver en vis modstand for at blive overvundet, bidrager også til den store følelse.

Oprindeligt blev CX-60 kritiseret for at slingre efter bump og på ujævne vejoverflader. Derfor rekalibrerede Mazda forhjulsophænget og udskiftede baghjulsophænget helt. Forskellen er tydelig, da affjedringen er blevet betydeligt fastere, hvilket har den ekstra fordel, at kommunikationen mellem fører og mekanik er blevet bedre. Efter et hjørne eller en tærskel er kroppen derfor hurtigt afbalanceret igen, men Mazda er næsten gået til den anden yderlighed her.

Mazda CX-60

Plug-in-hybrid

Mazda forsyner CX-60 med en plug-in-hybridmotor (PHEV for plug-in hybrid electric vehicle), og den er heller ikke som noget andet. Mange mærker vælger en benzinmotor på forhjulene og en elmotor på baghjulene til denne type bil. Det giver firehjulstræk og eliminerer behovet for dyre koblinger og en drivaksel fra forhjul til baghjul. Mazda vælger i stedet en benzin- og elmotor under motorhjelmen, efterfulgt af en gearkasse (uden momentomformer) og til sidst aksler til alle fire hjul. På den måde mener designerne, at de har mere kontrol over drivlinjen.

Fremover kommer strømmen til elmotoren fra et batteri med en kapacitet på 17,8 kWh, hvilket giver en teoretisk rækkevidde på 64 km i helelektrisk tilstand. Det giver mulighed for hyppigere og længere elektrisk kørsel med større komfort og lavere forbrug. Under testkørslen på en simpel bane under dårlige vejrforhold var den elektriske rækkevidde 45 km.

I modelår 2025 er softwaren, der styrer motorerne og gearkassen, blevet revideret. I elektrisk tilstand er det stadig mærkbart, når der skiftes gear, og hvilken motor der giver fremdrift. Men samspillet er nu mere jævnt.

Mazda CX-60

De to motorer yder tilsammen 327 hk / 500 Nm, men den japanske producent gør alt for at beskytte føreren mod sig selv så meget som muligt. Derfor opbygges kraften meget gradvist, og CX-60 er stadig en rolig bil i byen og på indre veje. På motorvejen, hvor motoren allerede er oppe i omdrejninger, er der derimod masser af ekstra kraft til rådighed efter behov, og sprintkraften er imponerende. Ved høje omdrejninger er benzinmotoren tydeligt hørbar. Til gengæld er lydene fra dækkene og den kørende vind minimale. Det er derfor behageligt at køre med CX-60.

CX-60 genvinder næsten ingen energi, når gashåndtaget slippes, da den japanske producent igen bestemmer, hvad der er godt for kunden. Faktisk ville det være ubehageligt at bremse kraftigt på motoren (for at genvinde energi). Derfor genvinder CX-60 masser af energi, når den bremser, men næsten ingen, når den kører i friløb. På trods af denne begrænsede energigenvinding havde testbilen et forbrug på kun 4,4 liter pr. 100 km med næsten tomt batteri (elmotoren kunne kun assistere, men ikke overtage kørslen).

CX-60 er tænkt som en ægte SUV og har derfor også en "off-road"-tilstand. Med denne klarede testbilen sig godt i let, men meget sumpet terræn til fotooptagelsen.

Mazda CX-60

Konklusion

Mazda CX-60 er blevet opdateret til modelåret 2025. I genindspilningen er køreegenskaberne blevet mere dynamiske, og følelsen mellem føreren og mekanikken er forbedret.

Plug-in-hybriddrivlinjen fungerer korrekt, men alligevel formår konkurrenterne at få bedre præstationer, mere raffinement og endnu lavere brændstofforbrug ud af denne teknologi. Det skyldes til dels de valg, Mazda træffer, for den japanske producent går langt for at beskytte føreren mod sig selv. Det er, som om Mazda gerne vil tilbyde 327 hk / 500 Nm, men helst ikke vil have, at føreren rent faktisk bruger dem. CX-60 plug-in hybrid kommer derfor mindre godt til sin ret på indre veje, men så meget desto bedre på lange afstande. Desuden har CX-60 PHEV en ægte og effektiv offroad-tilstand.

Det, der gør CX-60 unik, er dens koncept. CX-60 er større end en mellemstor SUV og mindre end en stor SUV og henvender sig til en helt bestemt målgruppe. Dermed er teknologien og udstyret som hos et volumenmærke, men byggekvaliteten er faktisk af førsteklasses kvalitet.

plus
  • Meget økonomisk
  • Hæderlige køreegenskaber
  • Smart koncept mellem volumenmærke og premiumprodukt
min
  • Uldent og rodet Bose-lydsystem
  • Rastløs plug-in-hybriddrivlinje
  • Patroniserende sikkerhedsfunktioner (svære at deaktivere)