Dato for offentliggørelse: 8 marts 2025
Maserati GranTurismo
Test

Maserati GranTurismo

Bedre på batterier

Test - Uanset om vi kan lide det eller ej: Vi er alle nødt til at køre elektrisk. Selv producenter af eksklusive sportsvogne er nødt til at skifte til elektrisk fremdrift. Derfor er den nye GranTurismo designet til både benzin- og elmotorer. Hvor god er den batteridrevne GranTurismo?

Dette er anden generation af GranTurismo. Som navnet antyder, er det ikke en ren sportsvogn, men snarere en hurtig bil til at tilbagelægge meget lange afstande. Den karakter er bevaret, og det er kun dimensionerne, der er vokset en smule. Uanset hvilken motor man vælger, har GranTurismo en klassisk form med en lang motorhjelm og en kort kabine. Motorhjelmen kan i øvrigt ikke åbnes, for ifølge Maserati har ejeren "ikke noget at gøre der".

Maserati GranTurismo

På den "Folgore " (italiensk for "lyn"), der køres her, er alle logoer i kobber. Grillen er lukket, da en elbil har brug for mindre køling. Lufthullerne i sideskærmene er bevaret, men de er nu rent dekorative og derfor endda udstyret med lys.

Bagsædet er også rent dekorativt. Man kan sidde der, hvis man virkelig skal, men i praksis bruges de to bagerste sæder mest som ekstra bagageplads. Pladsen foran er god. Nakkestøtterne er dog for lave til høje førere. Desuden viste forsæderne sig at være ukomfortable på lange strækninger, hvilket er upassende i en bil, der endda antyder lange rejser ved navn.

Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo

Udstyr

Maserati er med på trenden med at udskifte knapper med skærme. Mærket gør det dog på sin egen måde. I midten af instrumentbrættet er der nemlig to separate skærme. Den nederste bruges til at betjene klimakontrolsystemet, den øverste til infotainmentsystemet. Selv det traditionelle runde ur på toppen af instrumentbrættet er blevet erstattet af en skærm. I alle tilfælde er der gjort god brug af de muligheder, som skærmene giver. For eksempel kan det runde ur vise tiden, men også batteriniveauet og den resterende rækkevidde, hvis det ønskes. Ud over alle disse skærme har Maserati også et head-up-display, som viser vigtige oplysninger for føreren i hans/hendes synsfelt.

Lydsystemet fra Sonus Faber fortjener særlig omtale. Lydkvaliteten er ikke kun god i en bil, den kan endda konkurrere med et hi-fi-anlæg af høj kvalitet derhjemme! Lyden er så klar, at mange kan opdage elementer i musikken, som de ikke tidligere har lagt mærke til. Lyden er også meget afbalanceret, så den bliver ved med at lyde godt selv ved høj lydstyrke. Resultatet er dog, at dårligt indspillet (eller kodet) musik også lyder dårligt. Kun velindspillet (og kodet) musik vil glæde ørerne. På trods af denne ros er der stadig plads til forbedringer, for i GranTurismo "hænger" lyden fast i det nederste venstre hjørne. Den større Maserati Grecale har ikke dette problem takket være sin mere rummelige kabine.

„Efter en spændende testkørsel kan man kun sige, at Maserati har vendt alle ulemperne ved elektrisk kørsel til fordele“

Maserati er også nødt til at følge med tiden, når det gælder sikkerhed. Den italienske producent har dog en fri fortolkning af de regler, som EU har indført. Kun når føreren kører for hurtigt i lange perioder og systematisk, lyder der en advarsel. Den er så høj og insisterende, at den føles som et slag på fingrene. Alligevel er det meget bedre end andre mærkers nervøse "assistenter", der begynder at bippe efter kun 1 sekund med en hastighed på 1 km/t. På ét punkt er Maserati dog nedladende: Bilen kører kun, hvis føreren har sikkerhedssele på.

Elektrisk bil

Tidligere fik Maserati GranTurismos ottecylindrede motorer bygget af Ferrari. Den nye generation har en sekscylindret, og den er bygget internt. Men dens kraft og ydeevne er mindre end den elektriske version. Desuden er elektrisk kørsel helt nyt for Maserati, så "Folgore" (med vægt på "e") er blevet testet. For at holde bilen lav og strømlinet er batterierne bygget ind i gulvet i en T-form (under midtertunnelen og bagsæderne).

Maserati GranTurismo

På trods af dette er det lykkedes Maserati at bygge 92 kWh batterikapacitet ind i det slanke karrosseri. I teorien giver det GranTurismo en rækkevidde på 450 km. Det kræver dog næsten overmenneskelig selvkontrol at opnå det. Det skyldes, at GranTurismo trods alt er hurtig. Det begynder allerede ved starten. Når man trykker på startknappen, lyder der en medrivende kunstig motorlyd (kan ikke slukkes), som ufrivilligt skaber spænding. Gasresponsen er meget direkte, og reaktionen er mildest talt afgørende. Det er dog kun en antydning af, hvad der venter. Tryk lidt dybere på speederen, og GranTurismo accelererer så hurtigt, at hastighedsgrænsen allerede er overskredet, før føreren når at kaste et blik på speedometeret.

Den virkelige voldsomhed følger, når man slår sportstilstanden til. Oven i beslutsomheden kommer så en fantastisk mængde aggression. Det er takket være tre elmotorer (to på baghjulene, en på forhjulene), der tilsammen yder 761 hk / 1.350 Nm. Sprinten fra stilstand til 100 km/t tager 2,7 sekunder, og der udløses så meget vold i processen, at alle fire hjul først spinder håbløst (testbilen var på vinterdæk), før GranTurismoen skyder nådesløst hurtigt af sted. Det lave sæde og den kunstige motorstøj øger fartfornemmelsen, så det ikke bare går hurtigt, men føles endnu hurtigere. Skulle alt dette ikke være nok, er der også en ægte drag-strip-tilstand.

Maserati GranTurismo

Alligevel er sprinten til 100 km/t bare et tilløb, som det er tilfældet med andre biler i dette segment. Elmotorerne fortsætter med at levere deres overvældende kraft til svimlende hastigheder. Officielt er tophastigheden 325 km/t, men da testkørslen foregik på offentlig vej, blev det ikke forsøgt. Et sjovt faktum: Elmotorerne kan levere meget mere kraft. Batteriet er den begrænsende faktor og kan ikke give dem mere kraft. Hvis der blev installeret et ekstra batteri, siger Maserati, at GranTurismo kunne levere dobbelt så meget kraft!

Det er ikke overraskende, at denne ydelse kræver energi. Når du kører sportsligt, skal du forvente et forbrug på omkring 35 kWh pr. 100 km. I standardindstillingen giver GranTurismo mulighed for afslappet kørsel, men selv da er forbruget relativt højt. Det endelige testforbrug var på hele 19,8 kWh pr. 100 km (på trods af en miljøklassificering på 98). Den faktiske rækkevidde var 343 km, hvilket er betydeligt mindre end lovet. Heldigvis kan opladningen i teorien ske meget hurtigt: med op til 270 kW.

Maserati GranTurismo

Håndtering

Ud over eldrift og firehjulstræk byder GranTurismos nye platform på en anden nyhed: luftaffjedring. I teorien giver det mulighed for en større forskel mellem sportslig og komfortabel tilstand. I praksis er forskellen dog lille. På grund af den korte affjedringsvandring og den tilsigtede sportslige karakter er affjedringen stiv eller hård. I praksis er det vigtigste bidrag fra luftaffjedringen derfor, at karakteren er meget præcist finjusteret.

I komforttilstand er GranTurismo velegnet som hverdagskøretøj, dog med de ulemper, der følger med eksklusive sportsvogne. F.eks. er frihøjden begrænset, og venderadiusen er akavet stor. Det sidste er mærkeligt, for da en elmotor kræver meget mindre plads end en benzinmotor, burde der være plads under motorhjelmen til at styre forhjulene længere ind.

Når man styrer mere sportsligt, mærker man, at Folgore er meget tung (2,3 ton), og der skal tvinges meget vægt i en anden retning. Men tyngdepunktet er lavt, dækkene har masser af greb, og takket være de to elmotorer har GranTurismo et sidste trick i ærmet. I sving leverer den yderste motor mere kraft end den inderste, hvilket forhindrer "vridninger" i svinget og holder bilen bedre afbalanceret. Det forhindrer også, at bilen svajer, når den accelererer. Selv ved fuld gas forbliver GranTurismo derfor perfekt på den ønskede linje.

Maserati GranTurismo

Konklusion

For at sikre sin fremtid vil Maserati også bygge elbiler. For en sportsvognsproducent virker det problematisk. Sportsvogne skal være lette og dynamiske, og føreren skal have optimal føling med mekanikken. Men elbiler er tunge, og næsten alle mekaniske dele er erstattet af elektronik. Efter en spændende testkørsel kan man kun sige, at Maserati har vendt alle ulemperne ved elektrisk kørsel til fordele.

En ny platform gør det muligt at tilbyde GranTurismo med benzin- eller elmotorer. Den elektriske version er dog mere miljøvenlig, økonomisk og frem for alt hurtigere. Motorkraften er ikke kun overvældende, den er også klar meget hurtigere end i en bil med forbrændingsmotor. Takket være en velvalgt kunstig motorlyd tilbyder GranTurismo Folgore også den spænding, som inkarnerede "benzinhoveder" leder efter. Når det gælder køreegenskaber, kan man mærke, at den elektriske GranTurismo er tung, men takket være kombinationen af affjedring (luftaffjedring), dækvalg og elektronik er bilen yderst kapabel. I sidste ende er den elektriske GranTurismo mere komfortabel på lange strækninger og hurtigere i sportstilstand, hvilket gør Folgore til den bedste GranTurismo.

plus
  • Enestående vejgreb
  • Sensationelt hurtig
  • Komfortabel på lange distancer
min
  • Akavet stor venderadius
  • Meget højt energiforbrug
  • Nakkestøtterne er for lave / sæderne er ukomfortable på lange strækninger