Dato for offentliggørelse: 23 december 2023
Lexus LBX
Test

Lexus LBX

Luksus for begyndere

Test - Luksus og eksklusivitet er mærkelige ting. Faktisk skylder de deres eksistens til knaphed. Med andre ord er noget kun eksklusivt, hvis der er få af dem. Og så snart luksus bliver almindeligt, bliver det standard. Alligevel vover det eksklusive mærke Lexus at tilbyde en luksusbil til den brede offentlighed. Men hvorfor? Og betyder det, at "LBX" stadig er en rigtig Lexus?

Når producenterne udvikler en ny bil, leder de altid efter en balance mellem prisen og det produkt, de tilbyder. Med Lexus har det indtil nu betydet, at der kun er få begrænsninger på kvalitet, plads eller teknologi, fordi kunden var glad for at betale for det. Med LBX er det anderledes for første gang! LBX skal tilbyde al den luksus og eksklusivitet, der kendetegner Lexus, men i en mere kompakt indpakning og til en lavere pris.

Lexus LBX

Eksklusivitet: Design

For stadig at gøre en kompakt bil til noget særligt er der lagt meget arbejde i dens udseende. LBX står på samme platform som Toyota Yaris Cross, men for at få proportionerne til at ligne en ægte Lexus er LBX længere og bredere. Desuden er motorhjelmen relativt lang, hvilket giver et fornemt udseende. Kort sagt: LBX deler ikke en centimeter metalplade med sin Toyota-modpart.

På trods af den bredere og længere platform er den indvendige plads moderat. Den lange motorhjelm reducerer den indvendige plads, og den avancerede affjedring kræver også meget plads. Hoved- og benplads foran er rigelig, men pladsen til at bevæge sig rundt om forsæderne er lille. På trods af sin høje bygning tilbyder LBX lave siddepladser som i en almindelig hatchback, hvis det ønskes. Pladsen på bagsædet er betydeligt mindre end gennemsnittet i dette segment. Selv den indvendige opbevaringsplads er lille (dørlommer, handskerum).

Lexus LBX
Lexus LBX

Luksus: plads og teknologi

Det hele opvejes af det eksklusive look i interiøret. I hvert fald når man vælger det rigtige ekstraudstyr. Prøvekørslen startede med en grå LBX med sort interiør. Så selv om det er en luksuriøs og moden lille bil, mangler der enhver form for følelse. Vælg derfor en i en levende farve med et tydeligt interiør ("Relax" og "Elegant" anbefales). Så tilbyder denne lille Lexus samme materiale- og finishkvalitet som de store modeller, hvilket gør LBX unik i sin klasse.

Desuden er mange af luksus- og sikkerhedsfunktionerne i Lexus' større modeller også tilgængelige i den lille LBX. Selv det berømte lydsystem fra specialisten Mark Levinson er tilgængeligt. Elektronikken ligner endda den i Lexus' større modeller. Højttalerne er dog lidt enklere, og subwooferen er anbragt i bagdørene for at spare plads. Lyden er varm og klar som sædvanlig med Mark Levinson, men forskellen til de dyrere modeller er mærkbar.

Fra 2024 sætter EU meget høje standarder for aktiv sikkerhed. LBX lever op til disse, hvilket betyder, at enhver skødesløshed fra førerens side straks straffes med alarmklokker og advarsler. Som om det ikke var slemt nok, aflæser LBX også regelmæssigt skilte til f.eks. udkørsler og advarer derefter om, at hastigheden ved udkørslen er overskredet, uden at man tager udkørslen! Disse indblandende og nedgørende systemer dominerede testkørslen, men desværre vil dette fra 2024 være standard på alle nye biler, og Lexus overholder simpelthen loven.

Lexus LBX

Hybrid

Den platform, som LBX er bygget på, er grundlæggende velegnet til fuldelektrisk fremdrift, og for Vesteuropa ville det være langt den mest logiske form for fremdrift. På verdensplan er der dog stadig størst efterspørgsel efter standardhybrider, og derfor fås LBX kun med hybriddrift. Desuden er platformen efter alle ændringerne ikke længere egnet til elektrisk drift.

Benzin- og elmotoren er stort set de samme som i Toyota Yaris Cross. Benzinmotoren har dog balanceaksler og en anden affjedring for bedre at kunne modvirke vibrationer. Batteriet har større kapacitet, og elmotoren er stærkere. På den måde kan der genvindes mere energi under opbremsning og nedbremsning, mens elmotoren kan assistere oftere og mere beslutsomt, når der er brug for det.

I praksis kommer disse forskelle til deres ret. Den trecylindrede motor bevarer sin karakteristiske lyd, men enhver vibration er undertrykt. Selvom ydelsen ikke er noget særligt på papiret, føles LBX smidig og livlig i praksis. Der er altid en behagelig reserve til rådighed, og ydelsen leveres med stor lethed, som det er sædvanligt i overklassen. Hvis det ønskes, kan føreren skifte gear ved hjælp af håndtag bag rattet, men under testen gjorde automatgearet sit arbejde så godt, at der aldrig var behov for at gøre det.

Under gunstige vejrforhold og på en krævende bane blev der opnået et testforbrug på 5,2 liter pr. 100 km. Det er godt og nogenlunde i overensstemmelse med Lexus' løfte.

Lexus LBX

Håndtering

En lille bil kan tilbyde den samme luksus som en stor. Og en lille bil kan være hurtig og komfortabel med den rigtige drivlinje. Men selv Lexus er begrænset af naturens love. På trods af en meget avanceret affjedring er det i praksis helt tydeligt, at dette er en kompakt bil. Desuden kunne Lexus ikke fylde LBX med lydisolering for at opnå livlige køreegenskaber. LBX er derfor ikke mere støjsvag på dårlige veje og derfor ikke mere komfortabel på lange strækninger end andre små biler.

Og alligevel er der en stor forskel fra andre kompakte biler! Det bliver tydeligt, når man kører sportsligt. Kommunikationen med føreren er over gennemsnittet, og derfor er det tydeligt, at LBX er ekstremt kapabel. I situationer og ved hastigheder, hvor andre kompakte biler har det svært, opfører LBX sig lige så roligt og forudsigeligt som altid. Ved endnu højere hastigheder øges iveren, samtidig med at værdigheden bevares. Så tilbyder LBX den samme kombination af ro og sporty karakter, som traditionelt har kendetegnet enhver Lexus.

Lexus LBX

Konklusion

Lexus tager et bemærkelsesværdigt skridt ved ikke at introducere endnu en stor bil, men ved at vælge en model i markedets næstmindste segment. Det første spørgsmål er derfor: Hvorfor? Svaret er: For at tilbyde folk, der i dag kører i en stor og luksuriøs bil, et mere kompakt, økonomisk og miljøvenligt alternativ. I den henseende har LBX en god chance for at lykkes. I det rigtige udstyr er LBX luksuriøs og tilbyder samme finesse som en stor Lexus.

Det andet spørgsmål er: Er LBX en fuldgyldig Lexus? Både ja og nej. En kompakt bil har ikke samme køreegenskaber som en limousine. På lange strækninger og dårlige veje kører LBX som en gennemsnitlig kompakt crossover. Men med en sporty kørestil er det mærkbart, at grænserne er meget længere. Hybriddrivlinjen giver også bedre præstationer, mere komfort og lavere brændstofforbrug end en almindelig benzinmotor. LBX tilbyder dog ikke en elbils præstationer og støjsvaghed.

Hvis man ser bort fra det sidste, er det ingen overdrivelse at sige, at LBX er den bedst udstyrede og mest raffinerede bil af sin slags. Og med det giver LBX den privilegerede følelse, der følger med en Lexus, nu også for begyndere!

plus
  • Rigt, moderne udstyr
  • Materialer af høj kvalitet, raffineret design
  • Bringer den privilegerede følelse af Lexus inden for rækkevidde af en større gruppe
min
  • Dyrere at køre end en elbil
  • Testbilen er ikke fri for rystelser
  • Moderat benplads bagi / moderat indvendig opbevaringsplads