Dato for offentliggørelse: 29 november 2024
Kia EV3
Test

Kia EV3

Nu også til mellemklassen

Test - Kia skifter gradvist til elektrisk fremdrift. For at imponere startede Kia skiftet med to specielle modeller: den store EV9 og den futuristiske EV6. Nu er det tid til næste skridt: Det ekstraordinære design og den moderne teknologi kommer ud til offentligheden! Mød Kia EV3.

Kia ønsker, at hver model skal have sin egen karakter, dog inden for mærkets stil. Kias stil kaldes "Opposites Unite" for at indikere, at man ønsker at kombinere modsætninger. Det gælder helt bogstaveligt for denne mellemstore SUV, da sådanne biler skal have et eventyrligt udseende, og det kommer ofte fra en høj bygning, hård næse og stor frihøjde. Men for at gøre en bil effektiv er det vigtigt med strømlinethed, og det er i strid med ovenstående. For at løse dette har Kia på en smart måde brugt folder i metalpladerne, som får overflader til at virke større eller mindre, end de er. De mange sorte kontraster fremhæver dele, og smart valgte asymmetriske (!) former tilføjer dynamik til linjerne. Den fordelagtige strømlinje starter med grundformen, da EV3 er bredere foran end bagpå. Den slutter med detaljer som de forsænkede dørhåndtag, luftguiderne ved forhjulene og spoileren over bagruden.

Kia EV3

I Autozines øjne er slutresultatet mere end vellykket. EV3 er moderne og futuristisk, formår at skille sig ud fra eksisterende tilbud og har været tro mod den oprindelige konceptbil. Der er ofte stor forskel på et oprindeligt koncept og den endelige produktionsmodel, fordi dele er for dyre, teknisk vanskelige at realisere eller ikke lever op til sikkerhedskravene. Med EV3 er det tydeligt at se, at designernes oprindelige idé forblev intakt.

Plads

Kia har placeret forruden så langt fremme som muligt for at give maksimal plads i kabinen. Alligevel er næsen ikke så kort og strømlinet som på f.eks. en Volkswagen ID.3. Det skyldes, at EV3 har forhjulstræk, og at al elektronikken er placeret under motorhjelmen. Det betyder, at selv ladestikket sidder foran. På trods af at al teknologien er placeret foran, har Kia alligevel fundet plads til 25 liter opbevaringsplads under motorhjelmen, hvilket er praktisk til f.eks. mærkatkabler.

Kia EV3
Kia EV3

EV3 ligner ikke kun en elbil udefra, også indvendigt er udseendet meget forskelligt fra en konventionel Kia. Hvor det har været muligt, er der brugt stof i stedet for plastik, hvilket giver en varm, hjemlig og futuristisk fornemmelse på samme tid. 28,5 kg af råmaterialerne er genbrugsmaterialer, og der er en QR-kode på instrumentbrættet, som linker til en hjemmeside, der forklarer, hvor materialerne kommer fra. Men vigtigst af alt: Det hele ser ud og føles som høj kvalitet og er på ingen måde ringere end konventionelle materialer.

„EV3 samler alle kvaliteterne fra de meget større (og dyrere!) EV6 og EV9 i en kompakt model og bringer dem til mellemklassen“

Takket være den høje konstruktion er det nemt at komme ind, og der er god plads. Der er god plads foran, og et unikt udtrækkeligt bord giver den ønskede stuefornemmelse. Dermed er kabinen bemærkelsesværdigt bred, hvilket får EV3 til at føles større, end den faktisk er. Ryglænene på forsæderne er buede, så mens benpladsen bagi er tilstrækkelig, kommer nakkestøtten ubehageligt tæt på den bagerste passagers ansigt (svarende til en person, der lægger sædet tilbage på et fly). Desuden består bagsiden af forsæderne af hård plast, hvilket er ubehageligt for knæene på de bageste passagerer.

Udstyret

En skærm strækker sig fra bag rattet til halvvejs op ad instrumentbrættet. Faktisk består den af tre forbundne skærme og er overført uændret fra Kias flagskibsmodel: EV9. Men til EV3 er softwaren (baseret på LG's WebOS) blevet videreudviklet. Ruteplanlæggeren kan nu planlægge smartere ladestop, hvis ruten er længere, end batteriet rækker. Tidligere antog ruteplanlæggeren, at der blev opladet til 100 % overalt. Fremover kan computeren foreslå, at man kun oplader i nogle få minutter, hvis det er mere effektivt.

Kia EV3

Infotainmentsystemet er gennemtænkt, og der er gjort smart brug af den tilgængelige skærmplads. Der er spil til at slå tiden ihjel, mens man oplader. ChatGPT er integreret og kan stille spørgsmål om alt, hvad passagererne kan komme i tanke om, mens de kører. Desuden kan denne smarte assistent programmere navigationssystemet og styre klimaanlægget. Det lovede link til TripAdvisor blev ikke til noget under testen. Når man spurgte efter det bedste hotel eller den bedste restaurant i nærheden, kom der altid en liste over destinationer til navigationssystemet og ikke det ønskede råd. Harman Kardons "premium"-lydsystem har en rummelig og funklende lyd.

Fordi det er påkrævet af EU, advarer EV3 om enhver fejl og uforsigtighed. Kia går dog længere end strengt nødvendigt i dette og tilbyder minimalt spillerum. Der lyder også et lydsignal ved hvert anerkendt vejskilt. Alt dette er nok til at drive en fornuftig person til fortvivlelse i løbet af en køretur. Heldigvis har et klogt hoved hos Kia gjort det muligt at slukke for systemerne med et tryk på en knap.

Kia EV3

Elektrisk bil

Kia antager, at EV3 vil være den første elbil for mange købere. Derfor har EV3 en rækkevidde, der ligger over gennemsnittet, for at imødekomme bekymringer om rækkevidde. EV3 er baseret på en ny platform og er den første, der bruger en ny generation af batterier fra leverandøren LG. Basisversionen har et 58 kWh-batteri, som teoretisk set kan køre 410 km. Topmodellen har endda et batteri på 81 kWh, hvilket giver en teoretisk rækkevidde på 600 km! Under testen under gunstige vejrforhold var det 541 km. Opladning kan ske med 11 kW ved en offentlig ladestander og op til 128 kW ved en hurtiglader (under ideelle forhold).

Uanset hvilket batteri der vælges, leverer EV3 altid 204 hk / 283 Nm. Kia sørger for, at denne kraft altid er let tilgængelig. Både fra stilstand og fra høj hastighed reagerer EV3 øjeblikkeligt og ivrigt på gashåndtaget, hvilket får bilen til at virke meget hurtig. Dette er dog begrænset til korte mellemliggende spurter. I forhold til den høje vægt er effekten heller ikke tilstrækkelig til at opretholde ydeevnen.

Kia EV3

For Autozine er det et smart valg, for sammen med den moderne batteriteknologi, den innovative styring af elmotoren og de mange muligheder for at genvinde energi er EV3 ekstremt økonomisk (testforbrug 14 kWh/100 km). Føreren kan vælge, hvor kraftigt EV3 regenererer, når speederen slippes, og dermed hvor meget energi der genvindes. Der findes også en automatisk tilstand, som bruger radar (afstand til andre objekter) og navigation (viden om omgivelserne) til at bestemme, hvor kraftigt bilen skal bremse, når speederen slippes. Men i praksis fungerer det for langsomt, og elektronikken laver for mange fejl. Derfor blev bilen hovedsageligt kørt i "iPedal"-tilstand, hvor EV3 bremser maksimalt og dermed restituerer maksimalt, når speederen slippes.

Køreegenskaber

EV3's måske stærkeste side er dens køreegenskaber. Som med de fleste andre elbiler er det det tunge, men lave og centralt placerede batteri, der bestemmer køreegenskaberne. EV3 er derfor allerede stabil i sig selv, mens dens kompakte opbygning sikrer manøvredygtighed.

Kia går dog længere end det med en avanceret affjedring. Vandrette bevægelser absorberes ikke af gummi eller plast, men af en væskefyldt mekanisme. Lodrette bevægelser absorberes af støddæmpere, der dæmper mere eller mindre afhængigt af frekvensen. Tidligere var disse støddæmpere for store til en kompakt bil, men denne tredje version af Kias "Smart Frequency Comfort Dampers" passer også i den kompakte EV3. På dårlige veje tilbyder EV3 derfor komfort over gennemsnittet, mens stabiliteten på motorvejen er god. Alligevel er der en risiko ved dette system. Fordi bilen reagerer forskelligt under forskellige forhold, kan føreren af og til blive overrasket over dens håndtering. Takket være det brede karrosseri og den avancerede affjedring er EV3 generelt lige så støjsvag og raffineret som meget større biler.

Kia EV3

Konklusion

Med EV3 har Kia opnået noget særligt. De har bragt det karakteristiske design og den avancerede teknologi fra meget større modeller til mellemklassen. EV3 skiller sig derfor ud fra middelmådigheden i alle aspekter.

Udstyret er lige så avanceret som i de større modeller og, afhængigt af den valgte version, lige så komplet. Takket være den skræddersyede platform har EV3 plads til meget store batterier, hvilket sikrer en rækkevidde over gennemsnittet. Den lange rækkevidde skyldes også det lave forbrug (moderne materialer, smart energigenvinding, fordelagtig strømlining). Elmotoren er livlig og ivrig, hvilket får EV3 til at virke hurtigere, end den er.

Takket være en meget avanceret affjedring og god lydisolering tilbyder EV3 komfort og raffinerede køreegenskaber i en højere klasse. Kort sagt: EV3 samler alle kvaliteterne fra de meget større (og dyrere!) EV6 og EV9 i en kompakt model og bringer dem til mellemklassen.

plus
  • Lang rækkevidde
  • Særpræget design
  • Komfortabel og raffineret som en større bil
min
  • Lille handskerum
  • Udsyn i en vinkel bagud reduceret af bred C-stolpe
  • Hårde forsæder bagtil er upraktiske for bagsædepassagererne