Honda e
Forelsket
Der ligger helt sikkert et gennemtænkt koncept bag Honda e. Ifølge Honda er det i byen, at elbiler er svaret. Især i byen er udstødningsgasser skadelige for en stor gruppe mennesker. Og det er netop i byen, at biler forbruger mest. Desuden tilbagelægges der korte afstande i byen, og der er elbilens begrænsede rækkevidde ikke noget problem. Honda argumenterer for, at elbiler til langdistancekørsel slæber så mange batterier med sig, at en del af energien går til spilde ved at transportere batterier. Derfor tilbyder Honda en brintdrevet bil til langdistancekørsel.

Plads
En kompakt bil er mest praktisk i byen, og det er derfor, e har kompakte dimensioner. Med eldrift og ved brug i byen kommer bilen bogstaveligt talt tættere på folk, og derfor har Honda valgt et afvæbnende udseende, ligesom de gjorde med robotten Asimo. For at gøre e både attraktiv og egnet til langvarig brug er interiøret indrettet som en stue. Der er valgt varme toner, og polstring fra bilindustrien er erstattet af møbelstof. Træet på instrumentbrættet er ægte træ, ikke imiteret. Takket være denne udsmykning føles e ikke som fremtidens bil, men den føles som det fineste, der er muligt med det nuværende tekniske niveau.
Pladsen foran er rigelig. På bagsædet bemærker man, at passagererne er nødt til at sidde med benene højt hævet, ellers er pladsen på bagsædet meget anstændig for en bil af denne størrelse. Bagagerummet er meget lille (171 liter), og en del af det er også optaget af et opladningskabel. Der er lige akkurat plads til to vogne.
Udstyr
Når det gælder udstyr, tilbyder e simpelthen al den teknologi, der er i omløb i øjeblikket. I den forbindelse har den aldrig sparet på de enklere versioner, men altid valgt det bedste. Mest karakteristisk er instrumentbrættet, som udelukkende består af skærme. Honda gør maksimal brug af de muligheder, det giver. Alle de sædvanlige funktioner kan frit inddeles i blokke, og føreren vælger, hvad der skal vises hvor og hvordan. For at undgå, at knapperne er uden for førerens rækkevidde, kan der nemt byttes om på indholdet af venstre og højre skærm. I praksis viser det sig også at være meget praktisk for passagererne: De kan nu selv betjene infotainmentsystemet uden at distrahere føreren.
Meget moderne er den kunstige intelligente assistent. Ved at sige "okay Honda" vises et glad ansigt på skærmen, og der kan gives frit formulerede kommandoer. Disse omfatter betjening af bilen, men også anmodning om data om vejr, trafik og internet (e kan endda trykke på vittigheder!). Hondas assistent går længere end andre producenters, idet den også accepterer opfølgende spørgsmål. Efter at have spurgt efter restauranter i nærheden kan den f.eks. spørge "hvilken har gratis parkering?" uden at gentage det første spørgsmål. Takket være "over the air updates" vil denne assistent og andre funktioner gradvist blive mere sofistikerede.

Også specielt: e er udstyret med digitale sidespejle, hvis billede vises i de yderste hjørner af instrumentbrættet. Det giver flere fordele: Luftmodstanden reduceres (kameraerne har 90 % mindre luftmodstand end glasspejle), hvilket gør bilen mere støjsvag og mere økonomisk. I praksis bliver de digitale spejle hurtigt brugt og har en anden fordel: I mørke blænder andre bilers lys ikke føreren, hvilket gør kørslen mindre anstrengende. Det indvendige spejl er af glas, men kan skifte til digitalt display til kørsel i mørke, så det heller ikke længere blænder.
Kørsel
Bare det at sætte sig ind i Honda e føles takket være det vellykkede design, de fine materialer og den moderne teknologi som en fest, der helst aldrig skal slutte. Men når bilen startes, er det tydeligt, at festen er kortvarig. Med et fuldt batteri er rækkevidden lige under 200 km (officiel rækkevidde ifølge WLTP-måling: 222 km). Det er i øvrigt kun muligt under gunstige forhold, da testkørslen foregik ved høj temperatur, lav hastighed og med klimaanlægget slået fra så meget som muligt.

I løbet af de 200 km, som batteriet tilbyder, kan det igen beskrives som festligt at køre e. Det skyldes blandt andet, at føreren har mange muligheder for at tilpasse bilen til sin egen smag. Der kan vælges mellem normal og sportslig tilstand. Når sidstnævnte vælges, er præstationerne så gode, at det til dels kompenserer for den høje pris. Andre kompakte elbiler med lignende rækkevidde er måske mere økonomiske, men de er ikke så ivrige (eller stille!) som e. Også meget rart: alt efter valg genvindes mere eller mindre energi, når speederen slippes. Hvis det ønskes, er det muligt at køre på én fod, og bremsen er kun nødvendig ved nødopbremsning.
Opladning sker via et CCS-stik på næsen og kan ske ved en hurtigoplader med 50 kW (31 minutter fra 0 til 80 %). Ved en offentlig ladestander kan der oplades med 7,4 kW over 1 fase på lidt over 4 timer. Opladning ved en stikkontakt i hjemmet (2,3 kW) tager næsten 19 timer. Under opladningen vises den resterende tid, men ikke den faktiske strøm, der trækkes. Der er ingen spil til rådighed til at slå tiden ihjel. Men Alpine-specialistens skærme og fremragende lydsystem kan bruges til at se film med Dolby 5.1-lyd.

Håndtering
Det er karakteristisk, at Honda e er en bil uden kompromisser. Det samme gælder for køreegenskaberne. e's platform deles ikke med andre Honda-modeller og er ikke udviklet i samarbejde med andre producenter. Den er fuldstændig skræddersyet til e, og det har sin pris. Og der er fordele ved det, for igen er forskellen fra andre kompakte elbiler indlysende.
Ikke alene er batteriernes vægt placeret lavt, den er også perfekt fordelt mellem for- og baghjul. Desuden er affjedringen godt afstemt efter bilens vægt (den lille vejer halvandet ton!), så e'en føles sjældent overvægtig. På dårlige veje er denne vægt endda en fordel; e er meget mindre hoppende, mens den stadig er lige så livlig som andre små biler. Fordi motoren sidder bagi og driver baghjulene, kan forhjulene dreje meget skarpt ind, hvilket giver en lille venderadius (9,2 meter fra væg til væg). En anden fordel: Når man accelererer hurtigt, flyttes bilens vægt naturligt bagud, og så giver baghjulstrækket mere vejgreb.

Konklusion
Er Honda e et dyrt stykke legetøj eller et gennemtænkt koncept? Begge dele! Ja, Honda e er en dyr bil. I skrivende stund er prisen 38.500 euro, og for det beløb leverer andre mærker en mellemstor SUV med elektrisk drev og næsten dobbelt så lang rækkevidde.
Men det er ikke pointen! Med e viser Honda, at tingene kan være anderledes. Hvorfor skulle nogen køre en SUV, hvis den bil aldrig kører offroad? Og hvad er værdien af en lang rækkevidde, når man i praksis altid tilbagelægger korte afstande? Honda e er den ultimative bil til byen, og den præmis er gennemarbejdet til perfektion. Takket være en skræddersyet platform er køreegenskaber, ydeevne og komfort på et betydeligt højere niveau end i andre kompakte elbiler.
Udstyret er ikke bare komplet, men endda ekstremt avanceret. På den måde overgår Honda langt selv premiummærker. Endelig gør design og materialevalg Honda e til en bil, man kan forelske sig i.
- Vellykket design
- Fremragende køreegenskaber
- Usædvanligt progressivt koncept
- Høj pris
- Begrænset rækkevidde
- Klimakontrolsystemet stopper aldrig