Ford Puma Gen-E
Sjovt
"Gen-E" ligner en almindelig Ford Puma, men faktisk er Puma med forbrændingsmotor og den eldrevne Puma to helt forskellige biler. For nogen tid siden fortsatte Ford med at udvikle den base, som Fiesta stod på, til en kompakt elektrisk varevogn. Den platform er nu blevet tilpasset til Puma Gen-E.

Alligevel har Gen-E samme højde, bredde og længde som den almindelige Puma. Pladen er også stort set den samme. Forskellene ligger i små spoilere i forkofangeren og en længere bagspoiler for bedre strømlining. Gen-E har en lukket grill, fordi det også forbedrer aerodynamikken, og fordi en elbil har brug for mindre køling.
Plads
Fordi livlighed og dynamik er så vigtigt for Ford, vælger mærket et helt andet koncept end andre bilproducenter. Mange bilmærker sigter mod at maksimere rækkevidden for at reducere den (for det meste uberettigede) frygt for at løbe tør for batteri. Ford vælger derimod et batteri med en relativt lille kapacitet (44 kWh). Det sikrer lavere vægt og mere indvendig plads.
Det sidste afspejles i den såkaldte "gigabox". Den benzindrevne Puma har en "megaboks" under bagagerummet. Opbevaringspladsen under Gen-E's lastgulv er så stor, at den kan rumme flere kufferter! Pladsen på bagsædet er rimelig, og pladsen foran er god. Forsædernes ryglæn opleves dog som for smalle omkring skulderhøjde. Desuden er sidespejlene også små og giver alt for lidt udsyn til trafikken bagved.
Udstyr
Med henblik på ankomsten af Gen-E er Puma for nylig blevet moderniseret, og derfor er instrumentbrættet moderne med store skærme. Derfor kan der vises mange oplysninger på samme tid, hvilket føltes som en fordel under prøvekørslen. Også forfriskende anderledes: Ud over de sædvanlige højttalere i dørene har Puma en såkaldt "soundbar" på toppen af instrumentbrættet. Derfor lyder musikken ikke fra siderne, men forfra, hvilket er meget mere naturligt. Lyden af lydsystemet kan beskrives som kommerciel med stor vægt på bas.
De sikkerhedsfunktioner, som EU kræver, er ikke for stramt afstemt og kan let slås fra.

Elektrisk bil
Ved at vælge en relativt begrænset batterikapacitet sparer Ford en masse vægt, hvilket straks kan mærkes. På trods af motorydelsen på "kun" 168 hk / 290 Nm er Puma Gen-E ivrig, hvilket giver livlighed. I standardtilstand er ydeevnen allerede god, og i sportstilstand endda meget god. Når den kunstige motorstøj er slået til, lyder den kun under acceleration. Ved konstant hastighed er Puma Gen-E lige så stille som andre elbiler. Derfor bidrager den kunstige motorstøj til fartfornemmelsen uden at gå på kompromis med komforten.
På trods af sine sportslige præstationer er Puma Gen-E bemærkelsesværdig økonomisk. Det skyldes igen dens begrænsede vægt og gode strømlinjeform. Derved kan føreren genvinde en masse energi, og det er endda muligt at køre med én pedal (tryk ned for at accelerere, slip for at bremse). Det gennemsnitlige forbrug på 13 kWh pr. 100 km, som Ford angiver, virker usandsynligt lavt, men det kunne faktisk opnås under testkørslen under moderate vejrforhold på en krævende rute. Det bragte rækkevidden op på 309 km (fabriksspecifikation: 364 km). Det gør Gen-E økonomisk, ikke kun at købe, men også at bruge.

Håndtering på vejen
De fleste elbiler har nogenlunde de samme køreegenskaber, fordi de alle har et stort, tungt batteri placeret lavt og centralt. De er derfor stabile, godmodige og komfortable. Ford skiller sig igen ud med det mindre batteri, og derfor er Gen-E usædvanlig dynamisk. Mens Gen-E føles tungere end den almindelige Puma, føles den også ekstremt stabil. Det sikrer masser af greb i svingene, men også komfort ved høj hastighed.
Sjovet forstærkes af den direkte styring og den gode kommunikation mellem føreren og mekanikerne. Den kommunikative natur og den dygtige affjedring gør Puma Gen-E til en udpræget udfordring at køre. Sportslig kørsel med Puma Gen-E er meget tilfredsstillende, hvilket igen indbyder til endnu hurtigere kørsel. Kort sagt: Det er lykkedes for Ford. Ford Puma er den mest dynamiske bil i sit segment, og det gælder nu også for den eldrevne Gen-E.

Konklusion
Er Ford Puma Gen-E lige så sjov at køre som versionen med forbrændingsmotor? Nej, det er den ikke. Mere sjov! Standard-Pumaen har en livlig karakter takket være et dygtigt chassis, en sofistikeret styring og en relativt let konstruktion. Ford følger den samme opskrift på Gen-E. Men batteriets lave og centrale tyngdepunkt giver endnu mere stabilitet. Elmotoren er ivrig og livlig. Muligheden for at køre med én pedal gør kørslen nemmere og mere økonomisk.
Sammenlignet med andre elektriske crossovere scorer Puma Gen-E også med sin dynamiske karakter. Samtidig er Gen-E økonomisk. Mens pladsen bagi er moderat, er bagagerummet med "gigabox" faktisk enormt. Endelig scorer Puma Gen-E med sine overskuelige skærme, privatlivsvenlige infotainmentsystem og gennemtænkte betjeningselementer. Alle disse ting tilsammen gør Ford Puma Gen-E sjovere at køre.
- Stort bagagerum (gigaboks)
- Fremragende køreegenskaber
- Fine præstationer, lavt brændstofforbrug
- Moderat plads bagi
- Akavet små sidespejle
- Smalle ryglæn på forsæderne