Fiat Grande Panda
Mere Panda, mere sjov?
Prøvekørslen starter på taget af den legendariske Fiat-fabrik i Torino, Italien, og det er ikke tilfældigt. Den grundlæggende form og de lige linjer blev overtaget fra den første Panda. Derefter blev fabriksbygningen ("Lingotto") brugt som inspiration til detaljerne. For eksempel er mønsteret af kuber i forlygterne baseret på bygningens mange vinduer.

Instrumentbrættet består af en stor oval med ratstammen og to skærme indeni. Denne oval refererer til testbanen på taget af Lingotto-bygningen, og derfor kan man også finde en skalamodel af Grande Panda i denne oval! Og dermed er tonen slået an: Fiat ønsker at genoplive positive minder for at gøre Grande Panda både eftertragtet og fornuftig. Desuden udnytter Fiat på en smart måde noget, som de kinesiske konkurrenter ikke har: historie. Læg dertil mange originale designelementer, frivolt indtræk og friske lakfarver, og testkøreren vil have et smil på læben, allerede inden prøvekørslen er begyndt.
Plads
Fiat valgte at udvikle en "Grande Panda" i stedet for en almindelig Panda, fordi der på verdensplan er større efterspørgsel efter kompakte biler (b-segmentet) end små biler (a-segmentet). Desuden har Fiats moderselskab (Stellantis) en færdig platform til en sådan bil, og det gør det muligt for Fiat at tilbyde Grande Panda billigt, ligesom den almindelige Panda fra dengang.
Den første Panda var dog unik med sin kantede form, og efterhånden formår alle biler at få meget plads ud af de begrænsede ydre dimensioner. Pladsen foran i Grande Panda er derfor god (ryglænene er dog lidt smalle). Pladsen bagi er moderat.
Udstyret
Fordi Fiat kan bruge eksisterende teknologi fra sit moderselskab, kan de tilbyde moderne udstyr til en konkurrencedygtig pris. Basisversionen, som vi har kørt i, har f.eks. et infotainmentsystem (som bruger førerens smartphone som hjerne) og klimaanlæg. Den mere luksuriøse variant tilbyder mere raffinement med et indbygget navigationssystem, klimakontrolsystem og tekstiler af højere kvalitet. Især sidstnævnte gør en stor forskel, da det ikke kun får interiøret til at se bedre ud, det får det også til at føles mere behageligt.

Som med andre nye biler bliver føreren af Grande Panda også behandlet nedladende af obligatoriske og overivrige sikkerhedsfunktioner, som for det meste advarer forkert. De læser trafikskilte for parallelle veje eller ser ikke overskriften (f.eks. "kun i regnvejr"). Desværre er systemerne mindre nemme at slå fra, så regn med masser af bip, klokker og andre velmenende, men uvelkomne advarsler.
Elektrisk bil
Grande Panda fås som hybridbil og som ren elbil. I skrivende stund er det kun sidstnævnte, der er tilgængelig, så den er blevet testet. Da Fiat antager, at Grande Panda vil være den første elbil for mange købere, har man valgt en stor rækkevidde. I teorien har Grande Panda med sit 44 kWh-batteri en rækkevidde på 320 km. Under testkørslen under ugunstige vejrforhold var den 282 km.

For at gøre opladningen nemmere har Grande Panda ud over det standardiserede opladningsstik bagpå (til 11 kW offentlig opladning og 100 kW hurtigopladning) et indbygget opladningskabel foran (ekstraudstyr). For at kablet kan rulles op uden problemer, er det lidt tyndere end et standardopladningskabel. Derfor er den maksimale opladningshastighed med denne oprullede ledning også lidt lavere (7,4 kW).
For dem, der skifter fra en benzinbil, giver Fiat den elektriske Panda en tam karakter. Ydeevnen er mere end tilstrækkelig, men forvent ikke den hurtige acceleration og brutale deceleration (under energigenvinding), som nogle andre elbiler har. Som alle elbiler udfører Grande Panda sit arbejde i stilhed. Kun lyde fra vinden og dækkene kan høres, og den dyrere version er mærkbart mere støjsvag takket være ekstra lydisolering. Da en elbil ikke har brug for gear, kan Grande Panda betjenes som et automatgear.

Håndtering
Håndteringen af Grande Panda er meget forskellig fra originalen. Af prismæssige årsager var afstanden mellem føreren og teknologien på det tidspunkt minimal, hvilket gjorde føreren stærkt involveret i kørslen. Det gjorde den første Panda spartansk, eller mere positivt forklaret: en ægte oplevelse. Men originalen er nu 45 år gammel, og tiden har ikke stået stille. Desuden er dette en Grande Panda, og den skal også køre stort.
Takket være det elektriske drev er denne store og moderne Panda stabil (tyngdepunktet er lavt og centralt) og godmodig. Det er ikke en oplevelse, men det er lige så behageligt og sikkert som det.

Konklusion
Er en stor Panda sjovere end en lille? Det afhænger af, hvad føreren foretrækker. Den første Panda var unik med sin indvendige plads. Nu ved alle bilproducenter, hvordan man får masser af plads ud af begrænsede ydre dimensioner. Grande Panda skiller sig derfor ud gennem ergonomi. Tænk på et tredobbelt handskerum (et lavt, et højt og en skinne til at fastgøre genstande) og et indbygget ladekabel.
Med den første Panda kom køreglæden fra simpel teknik. Grande Panda tilbyder kun gennemsnitlig ydelse og rækkevidde for en elbil. Men sammenlignet med en tilsvarende benzindrevet bil tilbyder Grande Panda mere komfort og mere smidighed til en lavere pris pr. kilometer.
Smilet på førerens og passagerernes ansigt kommer fra retrodesignet. Den grundlæggende form gør Grande Panda sympatisk og hyggelig, og de mange detaljer gør det klart, at selv designerne har haft det sjovt med denne bil!
- Pæn pris
- Gennemtænkt ergonomi
- Vellykket og karakteristisk design
- Ingen forbrugsmåler
- Få muligheder for energigenvinding