Dato for offentliggørelse: 26 april 2024
Dacia Duster
Test

Dacia Duster

Mere værdi for de samme penge

Test - En Dacia giver meget værdi for pengene. Det skyldes til dels det specialbyggede design. Hver Dacia er bygget til et bestemt formål. For eksempel er Duster en rummelig, funktionel bil, der er beregnet til at være en rigtig arbejdshest. I tredje generation er der tilføjet et slankt design og endda hybridfremdrift. Giver den nye Duster lige så meget værdi for pengene som før?

Fordi alt hos Dacia handler om lav pris, har man indtil nu nedprioriteret design. Desuden var Dacia nødt til at udvikle sin egen model baseret på en eksisterende platform fra moderselskabet Renault, og det gav begrænsninger. Den tredje generation af Duster er bygget på den såkaldte "CMF-B "-platform, som giver meget mere fleksibilitet. Derfor er Duster nu en slank SUV. De "skjulte" bagdøre giver endda Duster noget af en premium-model! Samtidig forbliver udseendet enkelt og beskedent, som det passer sig for Dacia.

Dacia Duster

Plads

Sammenlignet med den forrige generation og mange konkurrenter har den nye Duster karakter af et ægte terrængående køretøj. Sædet er højt og oprejst med udsigt til en stor motorhjelm gennem en relativt lav forrude. Instrumentbrættet er kantet og føles på trods af (eller takket være?) 20 % genbrugsplast lige så robust som resten af bilen. Duster går aldrig efter subtilitet, men efter store, solide overflader. Kabinens layout forstærker derfor følelsen af eventyr.

Dacia Duster
Dacia Duster

Takket være brugen af den nye platform er den nye Duster mere rummelig end sin forgænger. Det gælder ikke kun hoved- og benplads foran og bagi, men også de indvendige opbevaringsrum. Ikke desto mindre er Dacia gennemsnitligt rummelig for en bil af denne størrelse. Det, der gør Duster smartere end mellemklassen, er "YouClip "-tilbehøret: På strategiske steder er der fastgørelsespunkter, hvor man kan sætte bakker, kopholdere, lommelygter og meget mere fast efter eget valg.

„Duster har betydeligt mere at byde på end tidligere og giver derfor endnu mere værdi for de samme penge“

Udstyr

Som sædvanlig med Dacia er udstyret komplet med alt, hvad der er nødvendigt, og ikke mere end det. Denne nye generation er udstyret med alle de sikkerhedsfunktioner, der kræves af EU. Enhver uforsigtighed bliver derfor straks straffet, også selv om det ikke er førerens skyld, men elektronikkens (f.eks. fordi et vejskilt for et sving eller en parallelvej bliver læst). To tryk på knappen til venstre under rattet er nok til at deaktivere disse forstyrrende funktioner.

Dacia Duster

Afhængigt af den valgte version tilbyder Duster en holder til en smartphone, et display, hvor billeder fra en smartphone kan vises (via Apple CarPlay eller Android Auto) eller et fuldt udbygget infotainmentsystem. Displayet på dette integrerede lyd-, kommunikations- og navigationssystem er meget enklere end lignende systemer fra andre mærker. Dette er dog blevet opfattet som en fordel: Manglen på udsmykning gør betjeningen lettere. Lyden fra "Arkamys "-lydsystemet er civiliseret og forbliver derfor behagelig selv på lange ture.

Håndtering på vejen

For at reducere CO2-udledningen satte Dacia sig det mål at gøre den nye, større og mere luksuriøse Duster ikke tungere end den tidligere. Med alle de nye funktioner og den øgede fasthed var det allerede en udfordring. Duster er beregnet til at være en ægte offroader, ikke en livsstilsbil, der er købt for at få en fornemmelse af eventyr, og det gjorde det ekstra svært at spare på vægten.

Dacia Duster

Alligevel lykkedes det Dacia at reducere vægten, øge robustheden (bedre køreegenskaber, mere sikkerhed) og forbedre lydisoleringen. Det er dog tydeligt, at Duster er et ægte terrængående køretøj, selv når man vælger en tohjulstrukket version. Den høje bygning, den lange affjedring og hjulene med små fælge og store dæk giver en moderat stabilitet. På trods af den hastighedsafhængige servostyring er styringen derfor meget let og mangler den nødvendige føling med mekanikken. Det er alt sammen langt fra farligt, men den dynamik og tillidsvækkende følelse, som f.eks. en Sandero tilbyder (er på samme platform), mangler i Duster.

På dårlige vejbaner skinner Duster faktisk. Denne model blev oprindeligt designet til de dårlige veje i hjemlandet Rumænien, og derfor føles Duster udpræget solid. Skovstier fulde af huller er ikke noget problem, selv med en basisversion. Bremserne fortjener også en kompliment: De er bidende og afgørende.

Dacia Duster

Hybrid

Denne tredje generation af Duster er den første, der kan fås med fuld hybriddrift (dvs. ikke en "mild hybrid"). Under motorhjelmen sidder en 1,6-liters benzinmotor og to (!) elmotorer. Under friløb og opbremsning omdannes kinetisk energi til elektricitet. Opladning ved et stik er derfor ikke nødvendig. Men når batteriet er ved at løbe tør, kan omdrejningerne midlertidigt øges automatisk, og så gaber motoren, som om føreren glemmer at skifte gear. For at overføre kraften fra flere motorer til forhjulene er det nødvendigt med en automatisk gearkasse, som derfor er standard.

Da der er tale om en firecylindret motor, kører den mere stille end den trecylindrede standardmotor. Dermed hjælper elmotorerne til, når benzinmotoren skal arbejde hårdt. Ved lave hastigheder er drevet endda helt elektrisk, og derfor er "Duster Hybrid 140" mærkbart mere komfortabel, stærkere og mere støjsvag end de andre motorvarianter. På en enkel rute med en meget lav gennemsnitshastighed var testforbruget 3,9 liter pr. 100 km (81 % øko-score ifølge kørecomputeren). Det gør Duster ikke kun økonomisk at købe, men også mere end nogensinde at bruge.

Dacia Duster

Konklusion

Giver tredje generation af Dacia Duster lige så meget værdi for pengene som sine forgængere? Mere, faktisk! Fordi Dacia tilbyder modeller med forskellige karakterer (den rummelige Jogger, den effektive Spring og den fornuftige Sandero), er den nye Duster mere terrængående end før. For dem, der leder efter en rigtig arbejdshest, er det gode nyheder. Selv med tohjulstræk klarer Duster sig fint uden for alfarvej. De, der køber Duster som en "livsstilsbil", er hermed advaret, da denne offroad-evne kommer på bekostning af dynamikken på offentlige veje.

Takket være brugen af en helt ny platform er udseendet, den indvendige plads, lydisoleringen og elektronikken på et højere niveau. På alle disse punkter kan Duster nu konkurrere endnu bedre med konkurrenterne, som altid er dyrere. Takket være hybridmotoren er Duster blevet stærkere, mere støjsvag, mere jævn og mere økonomisk. Kort sagt: Duster har betydeligt mere at byde på end tidligere og giver derfor endnu mere værdi for de samme penge.

plus
  • Godt forhold mellem pris og ydelse
  • Også velegnet til ægte offroad-kørsel
  • Jævn, støjsvag og økonomisk med hybridmotor
min
  • Styretøjet er for let
  • Meget vind hørbar over 100 km/t
  • Køreegenskaberne er et kompromis mellem off- og hård kørsel