Japan Mobility Show 2025
Japansk fest
På ét punkt følger Tokyo trenden: De fleste udstillere er lokale. Paris Motor Show er hovedsageligt fransk, Internationale Auto Ausstellung er hovedsageligt tysk, og på Japan Mobility Show er de fleste af de mere end 500 virksomheder, der præsenterer, japanske.
Toyota / Lexus
Toyota har langt den største stand og præsenterer også flest nyheder. Og fordi dette er "Japan Mobility Show", medbringer Toyota meget mere end bare personbiler. De viser f.eks. en række vidunderlige ensædede køretøjer, en ensædet drone, forskellige veteranbiler og en særlig lastbil. "IMV Origin" er en lastbil, der er designet og vedligeholdt så enkelt som muligt til fjerntliggende områder. Kun de mest komplekse dele er bygget i Japan, mens monteringen blandt andet foregår i Afrika.
I Japan foretrækker honoratiores og industriledere ikke at køre i europæiske limousiner, men i Toyota Century. Den model kan beundres her i to helt nye varianter. Den ene ser klassisk ud, men har moderne teknologi under motorhjelmen. Century-konceptet er bygget mere vertikalt for at konkurrere med Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan.
Lexus har antydet en ny LS Coupé i nogen tid, og den seneste version er udstillet i Tokyo. Lexus medbringer også mere end bare biler, da standen også indeholder en skalamodel af sit eget sejlskib.
Honda
Hos Honda tiltrækker en trio af konceptbiler sig opmærksomhed. De tilhører alle den såkaldte "0-serie" og består af en hatchback, en coupé og en SUV. Stilmæssigt fortsætter de, hvor Honda slap med "e". Modellerne eksperimenterer med en kunstigt intelligent assistent, der har til formål at lære føreren at kende, så den ikke kun kan assistere under kørslen, men også tilbyde psykologisk hjælp, når der er behov for det. Alle 0-modeller er naturligvis eldrevne.
Derudover vil Honda vise sin første eldrevne kei-bil: N-One E. En kei-bil er en lille bil, der nyder godt af skattefordele i Japan takket være sin reducerede størrelse. Disse specialfremstillede biler bliver næsten aldrig eksporteret. Men Honda ønsker at markedsføre N-One E i Storbritannien for at gøre elektrisk kørsel overkommelig der. Hvis det bliver en succes, overvejer Honda at udvikle en variant med venstrestyring til resten af Europa.
Honda viser også mere end bare biler. Som de foregående år medbringer Honda sit eget fly: Honda Jet. Denne gang går Honda endda skridtet videre med sin egen raket!
Mazda
Mazda viser to konceptbiler. X-Coupe Vision pirrer fantasien med en ny udvikling af Mazdas "Kodo"-designsprog. X-Coupe drives af en rotationsmotor kombineret med en elmotor. Det gør det klart, at X-Coupe mest er et eksperiment.
I modsætning hertil er X-Compact Vision meget mere realistisk. Dens linjer ser mere moderne ud end X-Coupes, men giver stadig indtryk af en produktionsmodel. I betragtning af dens dimensioner er X-Compact en logisk efterfølger til Mazda2. Mazda udtaler sig ikke om drivlinjen og bruger primært X-Compact som testområde for et AI-system, der har til formål at forstå førerens følelser. På den måde skal bilen også blive en ven.
Suzuki
Suzuki er kendt som en producent af meget mere end bare biler, så det er ingen overraskelse, at producenten også viser motorcykler og formelbiler. I centrum af standen står "Vision e-Sky". Denne model er designet til at være så enkel som muligt for at holde prisen så lav som muligt. e-Sky har en elektrisk rækkevidde på 270 km og siges at komme på det japanske marked inden udgangen af 2026.
Mitsubishi
Elevance er en futuristisk udseende studiemodel, som Mitsubishi bruger til at eksperimentere med sin "Dynamic Shield"-stil. Stik imod alle tendenser er Elevance ikke en elbil, men en plug-in-hybrid. Denne hybrid bruger dog et alternativt brændstof i stedet for benzin. På den måde har Elevance en AI-kontrolleret co-driver, der giver rejseråd og opfordrer til eventyr.
Nissan
Japan er et land med traditioner, og derfor er MPV'en endnu ikke blevet helt afløst af SUV'en. Nissan introducerer derfor fjerde generation af den store MPV: Elgrand. Designet er åbenlyst afledt af konceptbilen "Hyper Tourer", som Nissan viste på 2023 Mobility Show. Elgrand er drevet af den seneste generation af Nissans "e-4FORCE"-drivlinje. Elgrand kommer ikke til salg i Europa eller Amerika.
Daihatsu
Daihatsu trak sig ud af det europæiske marked for mange år siden, men lever stadig i bedste velgående i Japan. Daihatsu har specialiseret sig i små biler og tilbyder dem i alle former, fra minilastbiler (se panoramafoto) til hippe cabrioleter.
Daihatsu viser en prototype af den næste Copen. Da denne cabriolet også er en kei-bil, bærer denne konceptbil navnet K-Open. Da Copen / K-Open kun vil blive solgt i Japan, er dens udseende skræddersyet til japansk smag: moderne, retro og sød på samme tid. På grund af den store efterspørgsel får den nye Copen baghjulstræk i stedet for forhjulstræk, hvilket fuldender den traditionelle "roadster"-oplevelse.
BYD
BYD var det første kinesiske mærke, der kom til Japan. På Mobility Show vil BYD afsløre en elektrisk drevet kei-bil. Igen er der tale om en bil, der er skræddersyet til Japan: Racco.
BYD har været aktiv i Japan i nogen tid med erhvervskøretøjer, så de tager også den elektriske lastbil T35 og de eldrevne busser J7/K8 med til Tokyo.
BMW
Et af de få europæiske mærker, der dukker op i Tokyo, er BMW. I Japan ses brint stadig som et muligt alternativ til benzin og diesel, og derfor viser BMW flere konceptbiler med brændselsceller.
Publikumsmagneten er dog "Concept Speed Top". Denne studiemodel er en mellemting mellem en coupé og en shooting-brake, hvor BMW's nyeste styling er blevet anvendt med succes.
Diverse
"Tokyo Motorshow" er blevet kaldt "Japan Mobility Show" siden 2023 for at appellere til et bredere publikum. Faktisk er showet tænkt som en dag for hele familien. Tekniske universiteter præsenterer sig for potentielle studerende i Tokyo, små virksomheder viser deres unikke fremtidsvisioner, og Japans egen legetøjsproducent "Tomica" er altid god for en spektakulær stand. I år viser Tomica mere end bare legetøjsbiler: De medbringer også de rigtige biler, som skalamodellerne er baseret på.
Konklusion
Som navnet antyder, er Japan Mobility Show en japansk fest. De nye biler, der udstilles, er næsten alle rettet mod det japanske marked og vil aldrig blive eksporteret. Selv kinesiske producenter bygger unikke modeller til det japanske marked. Som på det gamle Tokyo Motorshow er der masser af konceptbiler på udstillingen. Men også her er der hovedsageligt tale om nye modeller, som kun vil blive solgt i Japan.
For udenlandske besøgende er Japan Mobility Show af mindre betydning. Rigtige bilentusiaster nyder derimod de eksklusive modeller, bizarre koncepter og skæve opfindelser, som ikke kan ses andre steder. For japanske besøgende er Mobility Show derimod en skræddersyet dag med underholdning.